Home -  Przenośne lokalizatory -  Hulajnoga elektryczna, urządzenie wspomagające ruch i urządzenie transportu miejskiego. Co trzeba o nich wiedzieć?

Hulajnoga elektryczna, urządzenie wspomagające ruch i urządzenie transportu miejskiego. Co trzeba o nich wiedzieć?

26 maja 2021
hulajnoga elektryczna

Od 20 maja 2021 roku, w przepisach ruchu drogowego pojawiło się kilka zmian, dotyczących hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego i urządzeń wspomagających ruch. Nowe przepisy określają zasady korzystania z tych urządzeń, czyli prawa i obowiązki użytkownika. 

 

Ta wiedza przyda się absolutnie wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Przez ostatni rok hulajnogi były tematem wielu dyskusji w związku z ich użytkowaniem na drodze. Dlatego w Prawie o ruchu drogowym wprowadzono zmiany, które zanim na dobre wszyscy je zaakceptujemy, pewnie nie raz jeszcze podzielą kierowców i użytkowników hulajnóg. 

Jakie zmiany regulujące status prawny e-hulajnóg obowiązują od 20 maja?

Po pierwsze musimy zapoznać się z 3 nowymi definicjami i wiedzieć, z jakimi zasadami ruchu drogowego będzie się wiązać ich użytkowanie. 

Co to jest urządzenie wspomagające ruch?

Sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczony do poruszania się w pozycji stojącej, napędzany siłą mięśni. (np. rolki, deskorolki, wrotki, hulajnoga tradycyjna).

Co to jest hulajnoga elektryczna?

Pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez pedałów i siedzenia, przeznaczony do poruszania się tylko przez kierującego tym pojazdem.

Co to jest urządzenie transportu osobistego?

Pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, w swojej konstrukcji przeznaczony do poruszania tylko przez kierującego tym pojazdem. (np. urządzenie samobalansujące – segwaye, deskorolki elektryczne).

Kto może poruszać się hulajnogą elektryczną?

Na pewno osoby powyżej 10 roku życia. Młodsi uczestnicy ruchu drogowego, do 10 lat, nie mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych na drogach publicznych, a jedynie pod opieką osoby dorosłej i tylko w strefie zamieszkania. Dla tych osób, które nie ukończyły jeszcze 18 roku życia, dokumentem potwierdzającym uprawnienia do korzystania z tych urządzeń, będzie karta rowerowa lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1, T.

Jaka droga dla hulajnóg elektrycznych?

Osoba poruszająca się na hulajnodze elektrycznej, może korzystać z:

  • chodnika
  • drogi dla pieszych
  • drogi dla rowerów
  • lub jezdni, jeśli nie ma chodnika

Właściciele e-hulajnóg nie rozpędzą się jednak do zawrotnych prędkości. Najszybciej pojadą z prędkością 20 km/h i jest to maksymalna, dopuszczalna prędkość dla hulajnogi elektrycznej i urządzeń transportu osobistego w wyznaczonych miejscach. Na drodze dla rowerów obowiązuje ruch prawostronny. A kiedy nie będzie chodnika, użytkownik e-hulajnogi może się przenieść na jezdnię, ale może jechać z szybkością nie przekraczającą 30 km/h. Kierujący hulajnogą elektryczną nie może także przewozić innej osoby, zwierzęcia ani ładunku. Ważne, aby zachował ostrożność i ustępował pierwszeństwa pieszym. W momencie przekraczania jezdni powinien korzystać z przejazdu dla rowerzystów lub chodnika dla pieszych. 

Przepisy dla hulajnóg: mandaty i parkowanie 

Poprawność parkowania będzie weryfikowała straż miejska. Za pozostawienie lub porzucenie e-hulajnogi na chodniku lub przed przejściem dla pieszych w taki sposób, że będzie utrudniała przejście, grozi mandat w wysokości 100 zł. Pozostawienie e-hulajnogi na skrzyżowaniu oraz w obszarze 10 m od niego, będzie skutkowało mandatem w wysokości 300 zł. Najwięcej, bo 500 zł, otrzyma ten, kto zaparkuje hulajnogę na niebieskiej kopercie. Gdzie zatem można parkować? Warszawa znalazła na to swój sposób. Ponieważ miasto dysponuje ogromną ilością stojaków na rowery, można przy nich legalnie parkować hulajnogi elektryczne. 

Podsumowując: użytkownicy hulajnogi elektrycznej, urządzenia wspomagającego ruch oraz urządzenia transportu osobistego mają odtąd swoje prawa, ale też obowiązki:

  • nie można z nich korzystać w stanie nietrzeźwości
  • nie można porzucać i pozostawiać w miejscach utrudniających ruch
  • należy bezwzględnie ustępować pieszym
  • na urządzeniach transportu osobistego oraz wspomagających ruch nie wolno poruszać się po jezdni
  • za porzucenie sprzętu lub niewłaściwe parkowanie grozi mandat
  • zakaz parkowania w poprzek chodników. Należy parkować równolegle do jezdni

 

Dane źródłowe: policja.pl; motoryzacja.interia.pl

Zainteresowała Cię oferta?

Testuj za darmo!

Załóż konto

Przeczytaj również

ikol x na telefonie

Optymalizacja baterii a ikol X

 10 października 2016

Masz czasem problem z działaniem aplikacji ikol X i nie wiesz jak temu zaradzić? Rozwiązanie…

Czytaj więcej
miejskie korki z GPS

Jak rozładować miejskie korki?

 5 lutego 2015

Współpraca na rzecz ograniczenia powstawania korków w miastach Problem powstawania zatorów w miastach jest na…

Czytaj więcej