Jak zdalnie odciąć rozrusznik?
Lokalizatory GPS oferują często możliwość odcięcia rozrusznika lub zapłonu. Na czym to polega?
Lokalizator GPS odcina rozrusznik czy zapłon?
Przede wszystkim należy zrozumieć różnicę pomiędzy odcinaniem (lub odłączaniem) rozrusznika i zapłonu. Odłączenie rozrusznika nie pozwala na włączenie silnika gdy pojazd (samochód, motocykl, maszyna budowlana) ma silnik aktualnie wyłączony. Wyłączenie rozrusznika nie będzie miało natomiast wpływu na już włączony silnik, oznacza to, że gdy samochód jest w ruchu nie będzie można go unieruchomić. Takie podejście jest zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej, ponieważ nie naraża żadnego uczestnika ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.
Bardziej agresywnym podejściem jest zdalne odłączanie lub zdalne odcinanie zapłonu przez lokalizator GPS, ponieważ wiąże się to z wyłączeniem silnika pojazdu, niezależnie czy jest on w trakcie postoju lub podczas ruchu. Może to doprowadzić do potencjalnie niebezpiecznej sytuacji nie tylko dla np. złodzieja, który porusza się skradzionym pojazdem ale również dla innych uczestników ruchu, gdyby np. silnik w samochodzie został wyłączony podczas manewru wyprzedzania. Dlatego bezpieczniejszym rozwiązaniem jest odcinanie rozrusznika, gdyż w takim przypadku skutek działania takiego odcięcia będzie miał miejsce podczas postoju pojazdu.
Lokalnie czy zdalnie – jak lokalizator GPS odcina rozrusznik?
Lokalizatory służące do monitoringu GPS mogą posiadać funkcje prewencyjne uniemożliwiające uruchomienie pojazdu bez odpowiedniej autoryzacji. Lokalizator GPS pełni wtedy rolę alarmu samochodowego, który blokuje rozrusznik lub zapłon do momentu aż autoryzowany użytkownik pojazdu nie przyciśnie odpowiedniego przycisku, bądź nie przystawi karty RFID do czytnika podłączonego do lokalizatora lub nie wpisze jakiegoś kodu na klawiaturze. W takim przypadku odłączanie rozrusznika jest standardowym działaniem systemu. Gdyby jednak odłączanie rozrusznika lub zapłonu miało występować nieregularnie konieczna jest możliwość zdalnego nim sterowania. Takie sterowanie może się odbywać za pośrednictwem dedykowanego Centrum Monitoringu lub jak to ma miejsce w przypadku systemu IKOL, automatycznie za pomocą dedykowanej aplikacji online. Użytkownik systemu posiadający odpowiednie uprawnienia ma możliwość zdalnego wyłączenia rozrusznika w pojeździe.
Czemu ma służyć odłączenie rozrusznika?
Zdalna kontrola działania rozrusznika pełni przede wszystkim funkcję zabezpieczającą pojazd przed nieautoryzowanym jego ponownym użyciem. Jeśli samochód został skradziony lub przywłaszczony jest możliwość jego unieruchomienia i podjęcia działań zmierzających do odzyskania mienia. Włączanie i wyłączanie rozrusznika może być też funkcją kontroli dostępu do pojazdu nawet w jego prywatnym użytkowaniu, gdzie rodzić może zdalnie kontrolować zarówno pozycje pojazdu jak czas jego użytkowania, wszystko za pomocą internetowego lokalizatora GPS.
Niebezpieczeństwa i niedogodności w odłączaniu rozrusznika
W przypadku wyłączenia rozrusznika może się zdarzyć, że rozrusznik zostanie zdalnie wyłączony w poruszającym się pojeździe. Jeśli pojazd zatrzyma się w miejscu gdzie nie ma pokrycia sygnałem sieci GSM (np. wyjazd za granicę przy wyłączonym roamingu) nie będzie możliwości ponownego uruchomienia rozrusznika co uniemożliwi w ogóle uruchomienie pojazdu. W takim przypadku może się okazać, że jedynym sposobem na ponowne uruchomienie samochodu będzie przywiezienie jego lawetą w miejsce o dostatecznie mocnym pokryciu sygnałem GSM.
Kategorie: Wszystkie artykuły, Lokalizatory GPS, Lokalizatory GPS do samochodu | Komentarze: Brak