Otworzono najdłuższy tunel w Polsce
Dziś o godzinie 11:30 odbyło się uroczyste otwarcie znajdującego się na trasie S2 tunelu, przebiegającego pod warszawskim Ursynowem. Od godziny 12:00 można z niego swobodnie korzystać.
Tunel na warszawskim Ursynowie to największy taki obiekt w Polsce. Ma aż 2.3 km długości i został wykonany metodą odkrywkową (ma ściany szczelinowe). Stołeczni kierowcy z niecierpliwością czekali na jego otwarcie, ponieważ stanie się on niezwykle ważną częścią Południowej Obwodnicy Warszawy.
Dzięki temu, znajdującemu się pod ziemią, ostatniemu fragmentowi trasy ekspresowej S2, możliwe będą wygodne i szybkie przejazdy. Pozwoli on bowiem na ominięcie zakorkowanego centrum stolicy i skróci czas podróży.
Dotychczasowe problemy z otwarciem tunelu
Oddanie tunelu do użytku miało nastąpić już dawno i było kilkukrotnie przekładane w czasie. Jednym z planowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad terminów jego otwarcia był koniec czerwca. Niestety, zarówno kończenie ostatniego etapu robót, jak i rozpatrywanie roszczeń włoskiego przedsiębiorstwa Astaldi (wykonawcy tunelu) przeciągnęły się w czasie.
Oto film nakręcony przez GDDKiA, pokazujący wygląd tunelu pod koniec czerwca:
Według późniejszych zapewnień, obiekt miał być czynny we wrześniu bieżącego roku. Tak się jednak nie stało.
Ostatnim planowanym terminem był dzisiejszy dzień – 20.12.2021. Tym razem wszystko przebiegło pomyślnie. Od dziś od godziny 12:00 kierowcy nareszcie mogą bezpiecznie i wygodnie podróżować tunelem POW.
Bezpieczeństwo tunelu na Ursynowie
Tunel POW pod Ursynowem posiada systemy zasilania podstawowego i awaryjnego oraz 3 typy oświetlenia (podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne). Zamontowane w nim są również m.in.:
- czujniki alarmujące o pożarze,
- specjalne systemy pomiaru ilości tlenku azotu i tlenku węgla,
- system punktów alarmowych,
- systemy komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych,
- hydranty przeciwpożarowe,
- trzy typy kanalizacji.
Znajdujące się pod ścianami chodniki mają stanowić ciąg ewakuacyjny w sytuacji kryzysowej. Ponadto, budynek Centrum Zarządzania Tunelem ma być jednocześnie siedzibą Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem.
Wiadomo, że w tunelu nie ma zasięgu. Znajdują się tam za to specjalne nisze alarmowe – w każdej z nich umieszczono telefon alarmowy, koc przeciwpożarowy i gaśnicę.
Kategorie: Wszystkie artykuły, Ciekawostki o GPS | Komentarze: Brak