Kary, opłaty i sposoby rozliczania w e-TOLL
System e-TOLL to najnowszy sposób poboru opłaty elektronicznej na wybranych odcinkach dróg w Polsce. Jego wprowadzenie to przede wszystkim krok w stronę digitalizacji i redukcji kosztów związanych z drogą infrastrukturą drogową. Wraz z nowym systemem do powszechnego stosowania weszły też nowe stawki opłat, sposoby płatności oraz kary za naruszenia. Wszystkie te kwestie poruszamy w niniejszym artykule, będącym częścią kompleksowej serii o systemie e-TOLL. Zapraszamy do lektury!
Mandaty w e-TOLL
Do kontroli dotyczącej korzystania z systemu e-TOLL zaangażowano łódzki oddział Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Kontrola będzie odbywała się z pomocą kamer i aut służbowych KAS przeznaczonych do sczytywania tablic rejestracyjnych. To za ich pomocą będzie możliwe sprawdzenie, czy pojazd jest zarejestrowany w systemie i uiścił opłatę.
Kary przewidziane dla kierowców samochodów osobowych (dopuszczalna masa całkowita<3,5 t):
- 250 zł | za wprowadzenie do urządzenia pokładowego błędnej kategorii pojazdu
- 250 zł | za używanie urządzenia pokładowego tak, aby wyliczyło niepełną opłatę
- 500 zł | za zakryte lub nieczytelne tablice rejestracyjne
- 500 zł | za przejazd bez opłaty w systemie e-TOLL
Kary przewidziane dla kierowców pojazdów dostawczych (dopuszczalna masa całkowita>3,5 t):
- 750 zł | za wprowadzenie do urządzenia pokładowego błędnej kategorii pojazdu
- 750 zł | za używanie urządzenia pokładowego tak, aby wyliczyło niepełną opłatę
- 1500 zł | za przejazd pojazdem niezarejestrowanym w e-TOLL (nie dotyczy osób, które korzystają z płatności poprzez usługę EETS)
- 1500 zł | za zakryte lub nieczytelne tablice rejestracyjne
- 1500 zł | za nieopłacenie przejazdu w e-TOLL
Dodatkowo wszyscy kierowcy zapłacą:
- 500 zł | za wprowadzenie do rejestru błędnych danych właściciela, posiadacza lub użytkownika pojazdu
- 1000 zł | za nieprzesłanie do rejestru elektronicznej kopii danych pojazdu i potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w przypadku płatności odroczonej (500 zł dla osób, które nie są użytkownikami pojazdu, a zgłoszony pojazd jest o masie poniżej 3,5 tony)
- 1000 zł | za brak aktualizacji danych w rejestrze (500 zł dla osób, które zgłosiły do rejestru samochody o masie poniżej 3,5 tony)
- 1500 zł | za niezapewnienie prawidłowego działania urządzenia lokalizującego (w przypadku problemów z nadawaniem trwających dłużej niż 15 minut kierowca powinien zatrzymać się na najbliższym parkingu samochodowym lub zatoce do czasu przywrócenia działania systemu)
- 1500 zł | za wprowadzenie do rejestru nieprawidłowych danych pojazdu oraz numeru referencyjnego urządzenia lokalizującego (500 zł dla osób, które nie są użytkownikami pojazdu, a zgłoszony pojazd jest o masie poniżej 3,5 tony)
- 1500 zł | za brak urządzenia pokładowego lub numeru referencyjnego urządzenia mobilnego do lokalizacji
Co ważne, w trakcie jednej doby użytkownik nie może zostać ukarany więcej niż jeden raz za to samo naruszenie.
Wszystkie odwołania od naliczonych kar możemy w ciągu 14 dni od zdarzenia kierować do łódzkiego oddziału KAS. Na opłacenie grzywny również przysługuje nam termin 14 dni – jeśli jednak opłacimy ją w ciągu tygodnia, zostanie ona zmniejszona o 100 zł.
Zapoznaj się z naszą ofertą na system e-TOLL:
Jak zgłosić uzupełnienie przejazdu w e-TOLL?
Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 22 września 2021 użytkownicy systemu, którzy nie mogą zarejestrować pełnego przejazdu z powodu awarii urządzenia GPS, mogą zgłosić uzupełnienie przejazdu w Internetowym Koncie Klienta.
Aby prawidłowo zgłosić uzupełnienie przejazdu, należy tuż po zauważeniu problemów z działaniem urządzenia GPS zatrzymać się na postoju, złożyć uzupełnienie przejazdu i uiścić opłatę. Dopiero po dokonaniu tych czynności można wrócić na trasę i kontynuować przejazd.
Zgłoszenie przejazdu można odroczyć do 3 dni jedynie w wyjątkowych sytuacjach, tj.:
- gdy uczestniczymy w akcji ratowniczej
- gdy przewozimy żywe zwierzęta, mleko, lekarstwa, towary niebezpieczne, beton, odpady komunalne
- gdy poruszamy się autobusem przewożącym pasażerów
Jak uzupełnić przejazd z poziomu smartfona – krok po kroku
1. Wejdź na Internetowe Konto Klienta, rozwiń menu z lewej strony ekranu i kliknij „Uzupełnij przejazd”:
2. Potwierdź, że uzupełniasz przejazd ze względu na awarię przesyłania lokalizacji przez urządzenie:
3. Uzupełnij dane o przejeździe – wpisz czas rozpoczęcia i zakończenia przejazdu (lub zaznacz, że jesteś w trakcie drogi), a następnie wprowadź punkty na trasie, które umożliwią naliczenie opłaty za przejazd:
4. Potwierdź trasę przejazdu i dokonaj opłaty:
Jak płacić za e-TOLL?
W systemie e-TOLL mamy dwie możliwości dokonywania opłat – za pomocą konta przedpłaconego i konta z odroczoną płatnością:
- Jeśli zdecydujemy się na skorzystanie z konta przedpłaconego, będziemy mieli możliwość zasilenia środków online (poprzez Internetowe Konto Klienta i w aplikacji mobilnej e-TOLL PL), lub fizycznie w jednym z ponad 200 Miejsc Obsługi Klienta (MOK). Przez internet standardowo zapłacimy przelewem, kartą płatniczą, płatnością mobilną (BLIK, Pay-By-Link), a także przez kartę flotową. W MOK zapłacimy kartą płatniczą, flotową oraz gotówką.
Warto wspomnieć, że Krajowa Administracja Skarbowa wymaga, aby użytkownik pojazdu miał wystarczające środki na koncie do odbycia całego przejazdu. Opłata jest pobierana z konta przed rozpoczęciem jazdy po płatnych odcinkach. Gdy przejedziemy przez płatny odcinek bez odpowiednich środków, będziemy mieli 3 dni na uzupełnienie salda – jeżeli jednak zostaniemy skontrolowani w trakcie przejazdu, od razu dostaniemy mandat w wysokości 500 zł. Dodatkowo, uzupełnienie salda zadziała tylko wtedy, gdy nasz przejazd zostanie zarejestrowany przez system e-TOLL – czy to poprzez włączoną aplikację e-TOLL PL, czy za pomocą urządzenia pokładowego obsługiwanego przez zewnętrznego operatora.
- Za e-TOLL możemy też płacić poprzez konto z odroczoną płatnością. Tak samo, jak w przypadku konta przedpłaconego, możemy je doładować online poprzez IKK lub w dowolnym MOK. Ten sposób rozliczania wymaga od KAS wystawienia noty obciążeniowej po zakończeniu comiesięcznego okresu rozliczeniowego. Znajdziemy w niej powiązany z kontem rozliczeniowym numer rachunku bankowego, na który w ciągu 14 dni dokonujemy płatności.
W przypadku tego rozwiązania niezbędne jest ustanowienie zabezpieczenia – może to być depozyt, gwarancja bankowa i ubezpieczeniowa lub poręczenie podmiotu trzeciego. Co ważne, każdy pojazd zarejestrowany na danym koncie zwiększa wymaganą kwotę niezbędnego zabezpieczenia. Dostawca flotowy może także zabezpieczyć płatność dla tego typu kont. Do czasu jego potwierdzenia, z systemu e-TOLL można korzystać w trybie przedpłaconym.
Czym są karty flotowe?
Karta flotowa to specjalna karta do płacenia za paliwo w firmie. Dzięki niej możliwe jest wygenerowanie jednej zbiorczej faktury za wszystkie tankowania, co bardzo ułatwia rozliczanie się zarówno poszczególnym kierowcom, jak i księgowości.
System e-TOLL pozwala na zabezpieczenie naszych płatności za przejazdy za pośrednictwem dostawcy karty flotowej. Możemy tego dokonać internetowo w naszym IKK, w jednym z fizycznych MOK lub u naszego dostawcy kart flotowych. Warto dodać, że dostawca sam może zarejestrować nas w e-TOLL, a także obsługiwać rozliczenia zarówno dla kont przedpłaconych, jak i kont z odroczoną płatnością.
Jak otrzymać zwrot środków z konta?
Aby otrzymać wpłacone pieniądze z konta, należy złożyć wniosek w Internetowym Koncie Klienta lub fizycznie w miejscu Obsługi Klienta. Pieniądze zostaną zwrócone w tej samej formie, w jakiej zostały wpłacone lub na wskazany rachunek bankowy.
Jakie są stawki za przejazd z e-TOLL?
Wysokość opłaty w systemie e-TOLL zależy od 3 czynników – dopuszczalnej masy pojazdu (lub zespołu pojazdów), klasy emisji spalin oraz rodzaju odcinka drogowego.
Masa całkowita dzielona jest na 3 kategorie stawkowe (im większa masa, tym wyższa stawka):
- Poniżej 3,5 tony
- Powyżej 3,5 tony, ale mniej niż 12 ton oraz autobusy powyżej 9 miejsc niezależnie od masy
- Powyżej 12 ton
Klasa emisji spalin również w znaczący sposób wpływa na wysokość stawek – im wyższa klasa, tym niższa opłata za 1 kilometr. Wyróżnia się kategorie:
- max. EURO 2
- EURO 3
- EURO 4
- min. EURO 5
Inne stawki obowiązują także na poszczególnych odcinkach dróg:
- Autostradach i drogach ekspresowych objętych e-TOLL, gdzie opłata za 1 km jest wyższa
- Drogach krajowych objętych e-TOLL, gdzie przewidziana jest niższa stawka
Posiadamy certyfikowane lokalizatory do obsługi e-TOLL, a także dedykowaną aplikację, dzięki której nie dostaniesz mandatu za nieprzesyłanie danych. Zapytaj nas o ofertę:
Kategorie: Wszystkie artykuły, e-TOLL | Tagi: kary za e-toll, mandaty w e-toll, jak zapłacić za e-toll, e-toll | Komentarze: Brak