Home -  Podróże -  Kobieta czy mężczyzna. Kto jest lepszym kierowcą i dlaczego?

Kobieta czy mężczyzna. Kto jest lepszym kierowcą i dlaczego?

11 lutego 2021
kobieta za kierownica

Kobieta za kierownicą budzi kontrowersje, mężczyzna nigdy. Przyjęło się uważać, że motoryzacja jest dla mężczyzn, więc kobieta nie zostanie mistrzem kierownicy. Tymczasem kobiety prowadzą ciężarówki, świetnie się odnajdują w transporcie międzynarodowym i nie rezygnują z pasji tylko dlatego, że to bardziej męskie zajęcie. Co się kryje pod tym sukcesem i jakie ma wady i zalety kobieta kierowca?

 

Na początek suche fakty, czyli statystyki, które zadowalają i doceniają kobiety. Z pewnością jest ich trochę mniej na drogach, ale też powodują mniej wypadków niż mężczyźni, ponieważ to kobiety właśnie jeżdżą wolniej i ostrożniej. Wiele osób zada sobie teraz pytanie, czy jeżdżą lepiej? Sprawdzamy, jak sobie radzą i dlaczego wokół kobiet za kółkiem narosło tyle mitów. 

Mężczyźni powodują więcej wypadków niż kobiety – statystyki

Liczby mówią za siebie. Według policyjnych statystyk, mężczyźni spowodowali w 2019 roku 73% wypadków więcej niż kobiety. Do zdarzeń drogowych z udziałem pieszych doszło również częściej z winy mężczyzn, a dokładnie 66,3%. Na pewno kobiet za kierownicą jest mniej i to również wpływa na statystyki, ale mężczyźni jeżdżą szybciej. A jak powszechnie wiadomo, im większa prędkość, tym większe prawdopodobieństwo wypadku. Dane z Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że kobiety powodują 1 wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, a mężczyźni 1 wypadek na 4,7 mln kilometrów. 

Hormony determinują nasz styl jazdy

Okazuje się, że płeć ma znaczenie w drogowych statystykach. Odmienne działanie naszego mózgu sprawia, że kobiety i mężczyźni inaczej przetwarzają informacje. Dlaczego? Specjaliści z ITS wskazują, że to fizjologia i psychologia mocno wpływają na to, jakimi jesteśmy kierowcami.

Wyższy poziom estrogenu u kobiet, wspomaga pracę czołowych płatów mózgu odpowiedzialnych za lepszą koncentrację, pamięć przestrzenną, podzielność uwagi oraz znajomość przepisów drogowych. W tym kobiety wypadają zdecydowanie lepiej od mężczyzn. Ponadto kobiety nie potrzebują tak silnych doznań, jak mężczyźni, dlatego też rzadziej towarzyszy im dążenie do ryzykownych działań. A ponieważ wykazują się większą empatią i wrażliwością, nie chcą narażać innych uczestników ruchu drogowego na ryzyko wypadku. Natomiast u mężczyzn, to testosteron sprawia, że lepiej czytają mapę, mają lepszą wyobraźnię przestrzenną, ale też częściej przyspieszają, a także zachowują się bardziej agresywnie w stosunku do innych kierowców. Ich styl jest co prawda bardziej dynamiczny i spontaniczny, ale nie bez przyczyny, to mężczyźni częściej biorą udział w kursach zmniejszających liczbę punktów karnych. Te analizy dowodzą, że kobiety mają szansę być lepszymi kierowcami niż mężczyźni. 

Niepokojące może być jednak to, że coraz więcej młodych kobiet jest aktywnych za kierownicą, a i ich styl jazdy dąży do męskiego. Z danych ITS wynika, że kobiety krytykowane przez mężczyzn, chcą im dorównać i z czasem przyswajają ich styl, ze wszystkimi negatywnymi konsekwencjami. 

 

kobieta kierowca

 

Wnioski płynące z powyższego porównania pozwalają sądzić, że kobieta ma idealne predyspozycje do bycia dobrym kierowcą. Mężczyzna zazwyczaj jest lepszy w samej technice jazdy. Jednak o bezpieczeństwie na drodze nie decydują same umiejętności. Liczy się przede wszystkim racjonalna ocena ryzyka, poszanowanie innych uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów.

Jak zachowuje się kobieta za kierownicą? 

  • Wykazuje się większą kulturą jazdy
  • Jeździ spokojniej i ostrożniej
  • Szybciej opanowuje przepisy kodeksu drogowego
  • Lepiej dostosowuje prędkość do warunków na drodze
  • Powoduje mniej wypadków drogowych

Agresywne zachowania wśród kierowców pojazdów służbowych

Negatywne zachowania na drodze częściej obserwuje się u kierowców pojazdów służbowych, co wynika z charakteru pracy i ciągłego pośpiechu. Również niekorzystnie wpływa na kierowców fakt, że szybko muszą dostosowywać się do różnych zadań. Z jednej strony mają do wykonania obowiązki wynikające z pracy, a z drugiej strony, cały czas są kierowcami i uczestnikami ruchu drogowego. W większości sytuacji agresywne zachowania na drodze potęguje długotrwały stres, dlatego w którymś momencie zawodowi kierowcy muszą się “wyładować”. I kłótnia gotowa. 

Niezależnie od tego, czy zawodowym kierowcą jest kobieta czy mężczyzna, dla zwiększenia bezpieczeństwa na drodze przydaje się monitoring GPS. W kontekście techniki jazdy samochodem, pod lupę bierze się głównie mężczyzn, właśnie z uwagi na duże prędkości, którym daleko od ekonomii. I kiedy zaczynają narażać firmy na straty, trzeba ich monitorować i nieco spowalniać. A co z kobietami? Czy im również przydaje się kontrola umiejętności za kierownicą? Zdecydowanie tak. Zamontowanie lokalizatorów GPS w pojazdach służbowych pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo i koszty floty. 

 

TRIKI GPS WE FLOCIE     ZARZĄDZANIE FLOTĄ W KRYZYSIE     REGULAMIN POLITYKI FLOTOWEJ

dane źródłowe: its.waw.pl

Zainteresowała Cię oferta?

Testuj za darmo!

Załóż konto

Przeczytaj również

policyjna akcja smog, zatrzymane dowody rejestracyjne za emisję spalin

Wyniki akcji smog. Stare samochody psują środowisko

 2 października 2019

To już kolejna akcja „SMOG” przeprowadzona w całym kraju. Źródeł zanieczyszczenia powietrza jest wiele, choć…

Czytaj więcej
Praca przy laptopie

Ciekawe i przydatne funkcje monitoringu GPS IKOL

 29 stycznia 2018

Nasz system telematyczny oferuje wiele ciekawych usług i opcji, które znacznie usprawnią działanie Twojej floty,…

Czytaj więcej