JAK JEŹDZIĆ W DESZCZU

jazda samochodem w deszczu i mgle

Jesień to ta pora roku, kiedy deszcze i poranne mgły nas nie opuszczają. Jedni chcą jechać szybciej, inni zwalniają, w efekcie korki i 30 minut później w pracy. Jak sobie radzić za kierownicą w niepogodę? Jazda w deszczu bywa uciążliwa i niebezpieczna. Poznaj powody, dla których warto jeździć z głową, aby uniknąć kolizji lub wypadku.

 

Wielu kierowców uważa, że ich umiejętności za kółkiem są na dobrym poziomie. Tymczasem kolizje zdarzają się codziennie i w większości powodują je brawura i brak umiejętności przewidywania. Dlatego doskonalenie techniki jazdy daje odpowiednie doświadczenie i umiejętność szybkiej reakcji w niespodziewanych sytuacjach.

 

Wydłużony czas hamowania

Hamowanie w trudnych warunkach wymaga czasu i odpowiedniej odległości. Czas reakcji kierowcy, to czas liczony od momentu zauważenia przeszkody lub zagrożenia, do czasu wciśnięcia hamulca. Do tego potrzebny jest czas na pracę układu hamulcowego. Do reakcji kierowcy trzeba dodać drogę hamowania, czyli odległość, którą trzeba pokonać do momentu zatrzymania pojazdu. Na mokrej czy oblodzonej nawierzchni, proces hamowania wydłuża się o 70%. Przy niekorzystnych warunkach pogodowych gorsza jest również widoczność, a to przekłada się na wydłużony czas reakcji kierowcy, nawet o 50%.

Przy dobrych warunkach, kierowca jadący 50km/h potrzebuje ok. 15m drogi do hamowania. Przy tej samej prędkości jadąc w deszczu, droga hamowania wydłuży się do 25m. Podczas deszczu, istnieje duże ryzyko utraty przyczepności na drodze, dlatego jedyną mądrą radą jest zmniejszyć prędkość, nie wykonywać manewru wyprzedzania i utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdu z przodu.

 

W deszczu z klimatyzacją

Zaparowanie szyby podczas deszczu i różnic temperatur to żaden komfort jazdy. Skieruj nawiew na szyby lub włącz klimatyzację, która zbiera wilgoć. Pamiętaj też, aby filtr kabinowy wymienić przynajmniej raz w roku. To, jakim powietrzem oddychamy podczas jazdy ma znaczenie dla naszego zdrowia. 

Jak reagować w poślizgu

Śliska nawierzchnia wymusza od kierowcy szczególną ostrożność i maksymalne skupienie podczas jazdy. Przed sezonem jesiennym sprawdź stan opon, ciśnienie i głębokość bieżnika (minimum 4 mm). Samochód w poślizg wprowadza głównie kierowca. Dlatego kiedy wpadasz w poślizg podczas deszczu, redukuj stopniowo prędkość, hamując silnikiem. 

Każdy trener dobrej jazdy podpowie także, aby trzymać obie ręce na kierownicy. I tylko brzmi to banalnie, bo przy hamowaniu awaryjnym czy nagłym poślizgu, musisz pokazać swoje umiejętności zapanowania nad pojazdem w kilka sekund.

 

Ecodriving IKOL

Przydatny cały rok, niezależnie od pogody. Systematyczne stosowanie się do łagodnego i spokojnego manewrowania pojazdem, znacząco wpływa na jazdę w trudnych warunkach drogowych. Ponadto, kierowca, który stosuje się do zasad ecodriving wie, jak efektywnie wykorzystywać paliwo i odpowiednio planuje manewry, bo potrafi obserwować drogę. 

Jak ograniczyć ryzyko kolizji jadąc w deszczu

  • raz w roku wymień pióra w wycieraczkach - zużyte będą rozmazywać wodę i zostawią smugi,
  • raz w roku zrób odgrzybianie klimatyzacji - będzie przydatna w czasie deszczów,
  • sprawdzaj ogumienie i kontroluj ciśnienie w oponach - jeśli będzie za niskie, zwiększysz ryzyko poślizgu,
  • kiedy jedziesz w deszczu, unikaj jazdy za pojazdami o dużych gabarytach i raczej ich nie wyprzedzaj. Opony autobusów i ciężarówek odprowadzają spod kół dużo wody, która może oślepić przednią szybę Twojego samochodu,
  • pamiętaj, aby być widocznym dla innych uczestników ruchu. W czasie deszczu i ograniczonej widoczności zawsze miej włączone światła mijania. Czasem niezbedne są także światła przeciwmgielne przednie i tylnie, ale wyłącz je w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, aby nie oślepiać innych kierowców,
  • kiedy widzisz wypadek, staraj się nie być jego obserwatorem, bo tworzysz korek uliczny. 

 

źródło: autodna; materiały własne