KORZYŚCI Z MONITORINGU GPS CIĘŻARÓWEK

ciężarówki objęte monitoringiem GPS

W transporcie ciężarowym chodzi głównie o świadczenie usług. Prawie wszystko sprowadza do terminowego i bezpiecznego dostarczenia ładunku, a firmom logistycznym zależy na ciągłej kontroli pracowników. Czy pełna kontrola ma swoje dobre strony? Jaki lokalizator będzie najlepszy do pojazdu ciężarowego i co może sprawdzić? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

 

Telematyka stała się niezastąpionym systemem, po który sięgają firmy transportowe. Ma ona szerokie zastosowanie i praktyczne rozwiązania. Celem wdrożenia telematyki do firmy, jest usprawnienie transportu, między innymi poprzez kontrolę paliwa i lokalizację pojazdu w czasie rzeczywistym. Otrzymywanie powiadomień o wszelkich odstępstwach jest wygodne i pozwala na szybką reakcję.

Ale wiele firm wciąż obawia się korzystania z monitoringu, bo pracownicy niechętnie decydują się na kontrolę ich efektywności pracy oraz nadzór w czasie przerw. Jednak jeśli przyjrzeć się z bliska, wszystkim aspektom przewozu ładunków, dostrzeżemy bardzo wiele zależności pomiędzy rozliczeniem pracownika, a realizowaniem dostaw.

Przewoźnicy chcą zatem znać:

  • czas dostawy
  • czas oczekiwania na ładunek z powrotem
  • czas oczekiwania na rozładunek w kolejnych punktach
  • temperaturę przewożonego ładunku/materiału

 

 

KORZYŚCI MONIOTORINGU CIĘŻARÓWEK

Lokalizatory GPS IKOL mają szeroki zakres napięcia zasilania (8 do 32 V DC), a to pozwala na instalację nawet w największych ciężarówkach.  Pojazdy ciężarowe objęte systemem IKOL, na żywo korzystają z takich rozwiązań jak:

 

  • sprawdzanie nacisku nas osie (maksymalnie 4 osie)
  • odczyt danych z tachografu (status kierowcy, czas pracy, odpoczynek, itp.)
  • otrzymywanie powiadomień o zbyt długiej podróży
  • otrzymywanie powiadomień o zbyt długim postoju
  • lokalizacja pojazdu za granicą
  • temperatura silnika
  • poziom paliwa
  • spalanie paliwa

 

PRZEWOŻENIE TOWARÓW WRAŻLIWYCH Z LOKALIZATOREM GPS

Przewożenie towarów wrażliwych np. paliwo, alkohol etylowy, susz tytoniowy, wymaga nadzoru elektronicznego za pomocą GPS. Dlatego niektóre ciężarówki są objęte obowiązkowym monitoringiem, zgodnie z projektem ustawy o monitorowaniu tzw. towarów wrażliwych (Ustawa SENT). Ustawa ma na celu zlikwidowanie tzw. szarej strefy, która unika płacenia podatku VAT. Za pomocą systemu satelitarnego GPS, przewoźnik zapewnia przekazywanie danych geolokalizacyjnych, na całej trasie przewozu towaru wrażliwego w Polsce. Kierowca ma obowiązek włączyć lokalizator przed rozpoczęciem przewozu i wyłączyć na czas rozładunku, czyli po zakończeniu przewozu. Jeśli lokalizator źle funkcjonuje przez dłużej niż 1h, konieczne jest zatrzymanie pojazdu, na czas naprawy lokalizatora. Za złamanie przepisów grożą kary finansowe. Za nieprzekazywanie danych geolokalizacyjnych - 10 000 zł, za co może być obciążony przewoźnik, a za nieaktywowanie lokalizatora, ewentualnie za jazdę z niesprawnym lokalizatorem od 5 000 do 7 500 zł i tą karą zostanie objęty kierowca. Powyższe kary obowiązują od 01 stycznia 2019r.

 

 

 

JAKI LOKALIZATOR BĘDZIE NAJLEPSZY W TRANSPORCIE CIĘŻĄROWYM?

System IKOL umożliwia integracje modułów IKOL z magistralą CAN pojazdu. Dzięki szynie CAN możliwe jest połączenie informacji z tachografu z systemem GPS. Lokalizator IKOL CAN zapewnia precyzyjną kontrolę paliwa. Dodatkowo, po zalogowaniu na system ikol online, daje pełen komplet informacji z komputera pokładowego oraz stały monitoring pojazdów na żywo i online. IKOL wspiera firmy transportowe, poprzez stały monitoring poziomu paliwa. Raporty można sprawdzić z dowolnego okresu.

 

CAN RAPORT POZIOMU PALIWA:

  • stały monitoring poziomu paliwa
  • wykrywanie kradzieży paliwa

CAN RAPORT SPALANIA

  • graficzna wizualizacja spalania każdego dnia
  • średnia spalania w dowolnym okresie
  • możliwość porównywania kierowców różnych pojazdów
  • porównania największe – najmniejsze spalanie w dowolnym okresie

CAN RAPORT Z PODRÓŻY I ZUŻYCIA PALIWA

  • suma dystansów i zużytego paliwa
  • szybki raport o przejazdach
  • analiza średniego spalania – sposób na sprawdzenie konkretnego kierowcy

RAPORT ZDARZEŃ CAN:

  • włączone/wyłączone światła dzienne
  • włączone/wyłączone światła mijania
  • włączone/wyłączone światła drogowe
  • włączone/wyłączone tylne światła przeciwmgłowe
  • włączone/wyłączone przednie światła przeciwmgłowe
  • otwarte drzwi
  • włączenie/wyłączenie zapłonu
  • niski poziom paliwa
  • niezapięte pasy kierowcy
  • zaciągnięty hamulec ręczny (awaryjny)
  • zamknięty/otwarty zamek centralny

 

CO POWIENIEN WIEDZIEĆ PRACOWNIK?

Przede wszystkim powinien wyrazić pisemną zgodę na monitoring. Obowiązek informowania pracownika wynika z przepisów RODO i należy do pracodawcy. Przed rozpoczęciem pracy, pracownik powinien zostać poinformowany o tym, że samochód został wyposażony w monitoring GPS.

 

Sprawdź, jak możesz jeszcze ułatwić zarządzanie flotą dzięki Elektronicznej Ewidencji Przebiegu Pojazdów.