NIEZAPIĘTE PASY – ILE WYNOSI MANDAT I KTO ZA NIEGO ZAPŁACI?

pasażer też zapłaci za niezapięte pasy bezpieczeństwa

Czy znasz powiedzenie „każdy płaci za siebie”? Obowiązuje ono także w przepisach ruchu drogowego. Za niezapięte pasy grozi mandat, za który zapłaci także pasażer, a jaką karę poniesie kierowca i czym dokładnie grozi jazda bez pasów?

 

 

Mandaty w Polsce, choć nie należą do najwyższych w Europie, sypią się lawinami. Taryfikator mandatów jest dość obszerny i wskazuje na to, że za każde odchylenie od normy, kierowcy narażeni są na dodatkowe kary. Polskie prawo o ruchu drogowym nakazuje jazdę z użyciem pasów bezpieczeństwa podczas jazdy. Kto się do nich stosuje, a kto nie? Bezpieczeństwo w ruchu drogowym ma znaczenie przede wszystkim dla naszego życia.

 

Mandat za prowadzenie pojazdu bez zapiętych pasów wynosi 100 zł. W głównej mierze to kierowca odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów, dlatego spoczywa na nim obowiązek poinformowania i upewnienia się, że wszyscy mają zapięte pasy bezpieczeństwa, zanim pojazd ruszy. Jeśli jednak pasażerowie nie zastosują się do obowiązku, wówczas sami narażą się mandat w wysokości 100 zł (bez punktów karnych), a kierowca mandatu uniknie.

 

Aktualny taryfikator mandatów:

  • Za niezapięte pasy podczas jazdy – 100 zł
  • Za Kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa – 100 zł

Aktualny taryfikator punktów karnych:

  • Naruszenie obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem – 4 pkt. karne
  • Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami o korzystaniu z pasów bezpieczeństwa lub używaniu kasków ochronnych – 4 pkt. karne

 

Kto najczęściej „zapomina” zapiąć pasy podczas jazdy?

Z badań Instytutu Transportu Drogowego wynika, że tylko 70% osób siedzących z tyłu pojazdu zapina pasy. Lepiej jest z kierowcami 95% i pasażerami z przodu, 96% zapina pasy.

Zapinamy na autostradach, a „zapominamy” na drogach powiatowych, gdzie częściej dochodzi do gwałtownych hamowań. Często nie zapinamy, kiedy zamierzamy przejechać krótki odcinek drogi. Rzadziej też zapinają kierowcy taksówek i kobiety w ciąży, choć ta grupa osób jest zwolniona z tego obowiązku.

 

Jednak przy zderzeniu warto pamiętać, że pasy bezpieczeństwa zmniejszają ryzyko śmierci o 45%, a poduszka powietrzna o 13%. Wspólna amortyzacja zapewnia 50% szans na przeżycie.

 

 

Mandat to nic w porównaniu do prawdziwego zagrożenia

Złudne jest myślenie, że jeśli samochód jedzie wolno to nic się nie stanie. Zderzenie przy prędkości 50km/h działa tak, jakbyśmy byli wyrzuceni z fotela z siłą jednej tony. Najbardziej narażeni są pasażerowie z tyłu, którzy mogą doznać poważnego urazu i są tym samym zagrożeniem dla innych pasażerów. Przy czołowym zderzeniu, pasażer z tylnej kanapy bez zapiętych pasów, łamie kręgosłup i uderza w przedni fotel, miażdżąc osobę z przodu.

 

Pasy, zagłówek i poduszka działają wspólnie

Dobrze ustawiony zagłówek uchroni szyję przed niebezpiecznym i bolesnym urazem, w momencie mocnego odchylenia głowy do tyłu. Poduszka powietrzna natomiast ochroni głowę i klatkę piersiową przy zderzeniu z przednim fotelem. Pasy bezpieczeństwa utrzymają w bezpiecznej pozycji nawet w przypadku dachowania, a jedyna pozycja, która może uratować życie, to pozycja siedząca.

Jeśli dojdzie do kolizji, to przy niezapiętych pasach, pasażer może uderzyć w poduszkę powietrzną za szybko, ta zaś nie zadziała prawidłowo, ponieważ ściśle współgra z pasami bezpieczeństwa. W efekcie może być więcej szkód niż pożytku, ponieważ czujniki airbagów mogą się aktywować nawet przy drobnej stłuczce.

 

Niektóre skutki niezapiętych pasów

Złamanie nosa, uszkodzenie oka, poparzenia spowodowane wystrzeleniem poduszki powietrznej, złamany kark, utrata przytomności.

Policjanci z Ruchu Drogowego zachęcają, aby wsiadając do samochodu pamiętać o 3 ważnych kwestiach: zapięciu pasów, ustawieniu zagłówka oraz odległości od kierownicy, a tym samym od poduszki powietrznej.

Warto zatem włączyć myślenie i zapinać pasy, bo jak widać konsekwencje jazdy bez pasów są o wiele bardziej wygórowane, niż mandat w wysokości 100 zł.

 

 

Podstawa prawna: Art. 39 ust 2, ustawy z 20 czerwca 1997 r Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 z późn. zm.)

    

 

źródło: money.pl; materiały własne