POLACY NIE TACY BOGACI – FAKTY Z PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO

Przemysł motoryzacyjny miażdży Polskę w raporcie ACEA

Jak co roku, Stowarzyszenie Europejskich Producentów Przemysłu Motoryzacyjnego obliczyło, ile samochodów zostało zarejestrowanych w zeszłym roku, w przeliczeniu tysiąc mieszkańców danego kraju UE. Jesteśmy daleko za podium. 

 

Sporo mówi się o tym, że jako społeczeństwo jesteśmy coraz bogatsi, a w praktyce na niewiele nas stać. Na polskich drogach jeździ coraz więcej nowych samochodów, jednak tylko mała część z nich trafia do garażu przeciętnego Kowalskiego. Ostatnie statystyki nie pozostawiają złudzeń.

Ubiegłoroczny wynik dla Polski to 14 nowych samochodów na tysiąc mieszkańców, uwzględniając już pojazdy flotowe. Ten wynik jest dwukrotnie niższy niż średnia europejska, która w 2018 r. wynosiła 30 nowych samochodów.

Z jednej strony padła rekordowa liczba 531 889 fabrycznie nowych aut, które zarejestrowano w naszym kraju, z drugiej strony okazuje się jednak, że w 70% to samochody flotowe. Powstaje zatem pytanie, czy Polaków stać na nowe samochody? W 2018 roku, najchętniej wybieraliśmy Skodę, Toyotę i Opla, ale były to samochody używane.

W pierwszej trójce najlepiej prosperujących motoryzacyjnie krajów znalazł się Luksemburg, z wynikiem 88 nowych samochodów na tysiąc mieszkańców. Na drugim miejscu znalazła się Belgia z liczbą 48 nowych samochodów osobowych. Trzeci kraj, któremu udało się utrzymać na podium to Niemcy, z liczbą 41 samochodów na tysiąc obywateli.

Poza podium dobrze wypadła Austria (39 samochodów) oraz Dania (38 samochodów). Przed nami są Czechy (25 nowych samochodów) i Estonia (19 aut na tysiąc mieszkańców).

 

CO ZMIENIŁY SAMOCHODY PRZE 100 LAT UŻYTKOWANIA

Na bogacenie się społeczeństw wpływa wiele składowych. Natomiast faktem jest, że motoryzacja zmieniła obraz społeczeństw i cały czas wywiera silny wpływ na wszystko co robimy. Dlatego jest wokół niej tyle szumu, dyskusji i potrzebnych debat, począwszy od środowiska, przez wygodę i na środowisku kończąc. Przede wszystkim samochody zmieniają naszą codzienność, zapewniają niezależność i swobodę poruszania się.

Mobilność pozwala na pokonywanie codziennych odległości między domem, pracą, szkołą, sklepami i wieloma instytucjami czy miejscami spotkań i rozrywki. W Europie ponad 70% wszystkich podróży odbywa się samochodem. Bez mobilności, ludzie starsi i niepełnosprawni, nie mogliby aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Ponadto wiele podstawowych usług publicznych (pogotowie, usługi pocztowe), wykorzystuje samochody jako główny środek transportu.

 

EUROPA MA SIĘ CZYM POCHWALIĆ

Samochody w Europie są najczystsze na całym świecie. Są też najcichsze i najbezpieczniejsze, jak podaje ACEA (European Automobile Manufacturers Associacion). Hałas z samochodów osobowych został zredukowany do 90% od 1970 roku. Ostatnie dwie dekady to także ukłon w stronę środowiska, za którym idzie ponad 35% mniejsze stężenie CO2 w powietrzu, dzięki nowym samochodom. Europa może się pochwalić także mniejszym zużyciem wody i energii potrzebnej do procesów produkcji pojazdów.

Samochody elektryczne, hybrydowe stanowią 3,6% całkowitej floty europejskiej oraz 7.4% rejestracji nowych samochodów. To dowodzi temu, że pojazdy z alternatywnym napędem mają swoją przyszłość. Na europejskich drogach znajduje się 268 milionów samochodów. Ich średni wiek, to nieco ponad 11 lat. 24% samochodów z całego świata produkowanych jest właśnie w Europie.

 

MOTORYZACJA WSPIERA WZROST GOSPODARCZY

Branża motoryzacyjna zapewnia stabilne zatrudnienie, przez co mocno wspiera wzrost gospodarczy. Blisko 14% Europejczyków pracuje w tym sektorze, co stanowi 6,1% wszystkich miejsc pracy w UE. Produkcja samochodów (osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów) jest nadrzędną gałęzią gospodarki w całej UE, w której produkuje się ponad 19 milionów samochodów każdego roku. Jak podaje ACEA, ponad połowa patentów motoryzacyjnych z 2018r. pochodzi z UE.

 

Polska doganiając świat często musi zdejmować różowe okulary, ale dobrze, że nie jesteśmy też ostani. Za nami znalazło się jeszcze pięć państw, kóre mają mniejszą siłę nabywczą. Na Litwie zarejestrowano 12 aut na tysiąc obywateli, w Grecji 10, na Łotwie 9, w Rumunii 7 i w Bułgarii 7.

 

źródło: acea.be; interia; 

Kategoria: