PRAWO JAZDY – WAŻNE ZMIANY

zmiany w prawie jazdy

Posiadanie prawa jazdy to przywilej, ale zdanie egzaminu może być już koszmarem. Dlatego nie bez powodu Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany. Dla tych, którzy do egzaminu podchodzą wiele razy i konsekwentnie go oblewają, jest dobra wiadomość. Egzaminator poświęci na egzamin więcej czasu, a i sam będzie miał ograniczoną ilość pracy.  

 

Czy to wystarczy, żeby zdawalność była większa, a za kierownicą zasiadali odpowiednio przygotowani kierowcy? Zacznijmy od początku. Najpierw jest kurs na prawo jazdy, który trwa ok. 2 miesięcy. Wszystko zależy od częstotliwości zajęć. Trzeba przejść kurs praktyczny i teoretyczny:

 

  • Blok teoretyczny - 30 h lekcyjnych
  • Blok praktyczny - 30 godzin zegarowych za kierownicą

 

Zajęcia praktyczne kursant może rozpocząć dopiero po zaliczeniu teorii. Wtedy można wyruszyć na plac manewrowy oraz w miasto. Po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego, może złożyć dokumenty do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego i oczekiwać na egzamin. I tu się zaczyna się walka o szczęście.

 

Limit 8 egzaminów dziennie. 1 na 50 minut

Do tej pory w WORD Egzaminatorzy przeprowadzali za dużo egzaminów praktycznych. Wszystko po to, żeby wyrobić dzienną normę egzaminów. Takie były oczekiwania pracodawców, podyktowane lepszym wynikiem finansowym.

Nowe przepisy mają zmniejszyć ilość niezdawanych egzaminów. Dotychczas 88% dochodów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, pochodzi właśnie z egzaminów. Po wejściu w życie nowych przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku, ma się to zmienić. Ponadto, Egzaminatorzy mają być zatrudniani przez Województwa, a nie, jak do tej pory przez WORD-y. Ale pojawia się też pewna wątpliwość. Skoro 1 Egzaminator może przeprowadzić tylko 8 egzaminów dziennie, to raczej trudno mieć nadzieję na krótsze kolejki. Jeśli egzamin zakończy się po 20 minutach, przez błąd kierowcy, Egzaminator będzie musiał odczekać do pełnych 50 minut, zanim przystąpi do kolejnego.

Egzamin ma się odbywać w konkretnych godzinach.

Jest sposób na rozwiązanie problemu z długim wyczekiwaniem na egzamin. Ma się on odbywać o wyznaczonej godzinie, ustalonej wcześniej przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Ma to wyeliminować zbyt długie kolejki, brak porządku i dodatkowy stres kursantów, który nie wpływa pozytywnie na wynik egzaminu.

 

Inne zmiany - egzamin kontrolny

Od 1 lipca bardzo ważne zmiany dla kierowców (posiadających prawo jazdy dłużej niż rok), którzy przekroczyli limit 24 punktów karnych. Od tej pory mają oni tylko jedną szansę na podejście do egzaminu kontrolnego. Jeśli wynik egzaminu będzie negatywny, będą musieli podejść do kursu (teoretycznego i praktycznego) i przystapić do egzaminu, tak jak robi to każdy, kto nie miał jeszcze uprawnień do kierowania pojazdami kat. B.

 

Ecodriving IKOL dla młodych kierowców

Praktyka czyni mistrza. Młodzi kierowcy potrzebują nabrać wprawy w prowadzeniu samochodem i radzeniu sobie z sytuacjami na drodze. Ecodriving IKOL to nauka poprzez stopniowe eliminowanie błędów. Daje wgląd w szczegóły każdej jazdy. Alerty i raporty są bardzo pomocne w sytuacjach awaryjnych:

 

  • Alert nieprawidłowego użytkowania pojazdu będzie szczególnie przydatny dla niedoświadczonego kierowcy, który będzie otrzymywał powiadomienie głosowe podczas gwałtownych hamowań, przyśpieszeń lub podczas jazdy na jałowym biegu.
  • Raport nieprawidłowego użytkowania pojazdu to obrazowy sposób na przeanalizowanie swoich błędów. To także liczbowe informacje na temat prędkości i ilości zużytego paliwa, a także ilości gwałtownych przyśpieszeń i hamowań.

Egzamin na prawo jazdy to potwierdzenie podstawowych kwalifikacji i umiejętności kierowcy na drodze, ale na doświadczenie trzeba jeszcze poczekać. Dlatego analiza stylu jazdy to ważny aspekt, który może przyczynić się do lepszych statystyk na polskich drogach. 

Każda zmiana wnosi jakąś rewolucję. Ważne, żeby zmiany wyszły na dobre i wszystko poprawnie funkcjonowało. Egzaminy bez kolejek, mniejsza dawka stresu i uczciwy egzamin - to wszystko czeka na nas od 1 stycznia 2020.

 

źródło: moto.pl; materiały własne