System eCall - co to jest?

Światła ruchu drogowego

System eCall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Urządzenia eCall są obowiązkowo montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku. Przepis wszedł w życie 1 kwietnia 2018 roku. Zdaniem Unii Europejskiej inicjatywa ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i poprawić efektywność transportu w Europie.

W niedzielę - zgodnie z unijnymi przepisami - wszedł w życie obowiązek montażu systemu eCall, który w razie wypadku automatycznie wezwie pomoc. Będzie wykorzystywał infrastrukturę telefonu alarmowego 112. Zarówno MSWiA, jak i ITS poinformowały, że Centra Powiadamiania Ratunkowego są już gotowe do przyjmowania zgłoszeń z eCall.

W skład systemu e-call wchodzi moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia. Będzie więc działał gdy np. zostaną uruchomione poduszki powietrzne, pomoc wezwać można takze ręcznie, wciskając przycisk SOS. System wskaże lokalizację pojazdu, czas zdarzenia, kierunek jazdy, informację o tym, na którym pasie znajdował się pojazd, informację o rodzaju paliwa, jakim zasilany jest pojazd, maksymalnej liczbie przewożonych pasażerów, numerze identyfikacji VIN i czy zgłoszenie zostało wysłane automatycznie, czy ręcznie. Po otrzymaniu syngału, dyspozytor sygnału 112 będzie próbował skomunikować się z pojazdem, aby uzyskać dodatkowe informacje na temat zdarzenia, by móc zdecydowac o zakresie pomocy dla poszkodowanych, a także o tym, jakie służby mają zostać powiadomione.
 

Operatorzy 122

 

System eCall będzie działał na terenie całej Unii Europejskiej i że za jego pomocą będzie można powiadomić o innym wypadku, który zdarzył się na drodze. Oszacowano, że system skróci czas oczekiwania na pomoc o 50%! Pomysłodawcy wskazują też, że eCall może uratować życie 2,5 tys. osób rocznie. Wszyscy, którzy obawiają się, że system może szpiegować kierowcę, należy zaznaczyć, że na codzień jest on uśpiony i uruchamia się dopiero w razie potrzeby. Nie będzie zapisywał żadnych danych, jak trasy, czy technika jazdy, nie przyda się także policji do namierzania auta, jeśli zostanie ono skradzione.

W ubiegłym tygodniu MSWiA podało w komunikacie, że System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego został przygotowany do przyjmowania i obsługi zgłoszeń w całym kraju już w październiku ubiegłego roku. Z informacji, jakie posiada ITS wynika, że w ubiegłym roku w Polsce z systemu eCall odebrano już 40 zgłoszeń (część producentów rozpoczęła montaż systemu przed wejściem w życie unijnych przepisów).

Według szacunków Komisji Europejskiej, uwzględniając efekty skali, koszt montażu urządzenia eCall wyniesie ok. 400 złotych. Usługa ma charakter publiczny i korzystanie z niej - podobnie jak z numeru 112 - jest darmowe.

 

źródło: gazetaprawna.pl, wikipedia.

Kategoria: