Nieuczciwe firmy transportowe wyśledzi monitoring GPS – SENT II
Od 1 października na firmach transportowych będą ciążyły dodatkowe obowiązki. Samochody przewożące tzw. towary wrażliwe będą musiały mieć monitoring GPS. Inaczej zapłacą kary. SENT II to kolejny instrument, który ma uszczelnić system poboru podatków.
Czym jest SENT II?
Chodzi o SENT II, czyli system rejestracji i monitorowania przewozu towarów. Zadaniem pierwszej wersji tego systemu było rejestrowanie wszystkich towarów objętych akcyzą, np. paliw, tytoniu, alkoholu), które są wwożone do Polski. Zmiana zakłada śledzenie transportów za pomocą monitoringu GPS. Teraz przewóz będzie monitorowany na terenie całego kraju. Już nie będzie możliwości, jak to miało miejsce poprzednio, zatrzymania się gdzieś na parkingu czy w lesie, podmiana towaru i niezapłacenie podatku – powiedział wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.
Przedsiębiorcy, którzy zajmują się transportem takich towarów, dostaną szansę – trzymiesięczną karencję. Przez te trzy miesiące nie będą karani. W tym czasie będą mogli bezpłatnie pobrać specjalną aplikację opracowaną w resorcie finansów – powiedział.
KAS uszczelnia system przez SENT II
Według wiceministra finansów, przed KAS (Krajowa Administracja Skarbowa) stoją kolejne wyzwania związane z dalszym zmniejszaniem luki podatkowej. Szef KAS powiedział, że prowadzone są działania ze strony administracji zmierzające do poprawy ściągalności w CIT, w cenach transferowych.
Te wyniki, które teraz odnotowujemy po 1,5 roku naszej działalności, świadczą jednoznacznie o tym, że odnieśliśmy olbrzymi sukces i to jest właściwy kierunek, w którym powinniśmy iść dalej – powiedział. W 2017 r. w stosunku do 2016 r. zwiększyliśmy ściągalność podatków o prawie 42,5 mld zł, w samym VAT o prawie 30 mld zł. Zmniejszyliśmy lukę podatkową w VAT z 24 proc. do 14 proc. w ciągu jednego roku, a średnia w UE wynosi od wielu lat 15-16 proc. – dodaje.
Banaś wymienił m.in. tzw. pakiet paliwowy, energetyczny, przewozowy, Jednolity Plik Kontrolny, STIR (narzędzie pozwalające monitorować przepływy na rachunkach firm). Dzięki tym rozwiązaniom udało się już zmniejszyć liczbę kontroli z 44 tys. do 23 tys., przy czym wzrosła ich jakość mierzona skutecznością w ściąganiu podatków.
Z tych kontroli do budżetu trafiło prawie 1,5 mld zł, a zatrzymaliśmy ponad 2 mld zł, które mogły być wyłudzone z budżetu – podkreślił.
źródło: businessinsider.com.pl
Kategorie: Wszystkie artykuły, Raporty drogowe | Komentarze: Brak