Oszczędzanie paliwa w pojazdach ciężarowych z monitoringiem GPS (część 2)
Oto druga część poradnika dotyczącego oszczędzania paliwa w pojazdach ciężarowych. Nie czytałeś pierwszej części? Zapoznasz się z nią pod tym linkiem.
Dla przypomnienia: w poprzedniej części poradnika pisaliśmy o tym, w jaki sposób można zmniejszyć zużycie paliwa we flocie pojazdów ciężarowych dzięki:
- Zmianie stylu jazdy kierowcy
- Motywowaniu pracowników do rozsądnej i rozważnej jazdy
- Planowaniu tras podróży
Poniżej przedstawiamy kolejne obszary działań, które można wykorzystać do skutecznego zmniejszenia wydatków na paliwo.
Oszczędzanie paliwa poprzez redukcję jego kradzieży
Integracja danych z kart paliwowych oraz informacji uzyskiwanych dzięki lokalizacji GPS pojazdów pozwala na bardzo dokładne monitorowanie potencjalnych kradzieży paliwa z pojazdów ciężarowych. Jeśli myślisz, że w Twojej flocie kradzież paliwa nie występuje i ten problem Cię nie dotyczy, to niestety mamy dla Ciebie złe wiadomości – kradzieży paliwa dopuszcza się od 10% do nawet 40% pracowników! W jaki sposób można sprawdzić, czy paliwo w pojazdach służbowych jest wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem? Podłączenie lokalizatora GPS do szyny CAN w pojeździe sprawi, że manager floty będzie miał bieżący podgląd w aktualną ilość paliwa w baku, a także spalanie.
Graficzne wykresy obrazowo przedstawią, w jaki sposób paliwo było wykorzystywane. Każde odchylenie od normy (przede wszystkim gwałtowny spadek ilości) oznaczało będzie prawdopodobną kradzież paliwa.
Kontrola zużycia paliwa jest bardzo ważnym aspektem i istotną zmienną przy planowaniu budżetu każdej firmy transportowej. Kradzież paliwa ze służbowego pojazdu oznacza duże straty dla każdego przedsiębiorstwa. Jednak zainstalowanie monitoringu GPS i kontrola stanu paliwowego może nie tylko uchronić przed kradzieżą paliwa, ale także trwale zmniejszyć jego zużycie (patrz punkt: Styl jazdy kierowcy w części pierwszej).
Alerty monitoringu GPS dla sprawnego kierowcy i pojazdu!
Czy wiesz, że właściwie eksploatowany pojazd powinien całe swoje techniczne życie (czyli ok. 1,6 mln km) przejechać na fabrycznie zamontowanym sprzęgle?! Pojazd z retarderem powinien osiągnąć przebieg 1,2 mln kilometrów na oryginalnych klockach i tarczach hamulcowych. Te przebiegi są naprawdę możliwe, a powyższe przykłady są wzięte z przebiegów raportowanych przez transportowców, którzy zdecydowali się na szkolenia pracowników w kwestii poprawnego stylu jazdy oraz na bieżąco kontrolowali stan techniczny pojazdów.
Jednak w jaki sposób można na bieżąco, w czasie rzeczywistym sprawdzać stan techniczny i eksploatację pojazdów będących poza bazą kilka lub nawet kilkanaście tygodni? W tym przypadku technologia przychodzi nam z pomocą. Dzięki alertom i powiadomieniom wysyłanym przez system monitoringu i lokalizacji zarządca floty może mieć aktualny podgląd w sposób eksploatacji każdego samochodu ciężarowego, a w przypadku niepokojących sytuacji może natychmiast skontaktować się z kierowcą konkretnego pojazdu i zalecić mu kontrolę pojazdu na stacji diagnostycznej.
Kiedy manager floty otrzymuje powiadomienie o jakiejś usterce w którymś z pojazdów w żadnym wypadku nie powinien czekać i liczyć na to, że nie jest to nic poważnego. W żadnym wypadku nie należy doprowadzać do sytuacji unieruchomienia ciężarówki. Szybka reakcja na jakąkolwiek usterkę sprawi, że kierowca uniknie przykrych „niespodzianek” podczas swojej pracy, a towar zostanie przewieziony na czas w nienaruszonym stanie.
Kolejnym aspektem, który jest niezwykle ważny dla każdego zawodowego kierowcy jest harmonogram jego pracy i odpoczynku (zwłaszcza w przypadku długich tras). Statystyki są alarmujące: przyczyną ponad 22% wypadków drogowych z udziałem ciężarówek jest zmęczenie i stan psychofizyczny kierowców! Niestety napięte grafiki i terminowość dostaw na granicy możliwości sprawiają, że kierowcy często łamią przepisy drogowe i nie stosują się do wymaganych przerw w pracy. Jednak każdy rozsądny manager floty wie, że nawet niewielkie opóźnienie transportu jest lepsze od wypadku z udziałem jego podwładnego.
W jaki więc sposób można kontrolować czas podróży i postoju kierowcy, który znajduje się setki lub tysiące kilometrów od nas? Dzięki alertom! Informacja w formie SMS lub mail może poinformować dowolną osobę o zbyt długiej podróży lub zbyt długim postoju każdego z kierowców. Dzięki temu można nie tylko zoptymalizować i przyspieszyć transport, ale także szybko wychwycić każdą problematyczną sytuację, która może przydarzyć się kierowcom podczas postoju (np. zasłabnięcie, zgubienie kluczyków itp.).
Moduł IKOL CAN to lokalizator spełniający dwa zadania. Łączy w sobie precyzyjne lokalizowanie GPS samochodu osobowego lub ciężarowego oraz pozwala na sczytywanie informacji z magistrali CAN znajdującej się w pojeździe. Oznacza to przede wszystkim dokładną kontrolę poziomu, spalania i zakupów paliwa.
Kategorie: Monitoring GPS dla firm, Wszystkie artykuły, Zarządzanie flotą GPS | Komentarze: Brak