Home -  Monitoring GPS pojazdów -  Oszczędzanie paliwa w pojazdach ciężarowych

Oszczędzanie paliwa w pojazdach ciężarowych

19 kwietnia 2016
transportation

Oto druga część poradnika dotyczącego oszczędzania paliwa w pojazdach ciężarowych. Nie czytałeś pierwszej części? Zapoznasz się z nią pod tym linkiem. Dla przypomnienia: w poprzedniej części poradnika pisaliśmy o tym, w jaki sposób można zmniejszyć zużycie paliwa we flocie pojazdów ciężarowych dzięki:

 

  • 1. Zmianie stylu jazdy kierowcy
  • 2. Motywowaniu pracowników do rozsądnej i rozważnej jazdy
  • 3. Planowaniu tras podróży

Poniżej przedstawiamy kolejne obszary działań, które można wykorzystać do skutecznego zmniejszenia wydatków na paliwo.

Redukcja kradzieży paliwa

Integracja danych z kart paliwowych oraz informacji uzyskiwanych dzięki lokalizacji GPS pojazdów pozwala na bardzo dokładne monitorowanie potencjalnych kradzieży paliwa z pojazdów ciężarowych. Jeśli myślisz, że w Twojej flocie kradzież paliwa nie występuje i ten problem Cię nie dotyczy, to niestety mamy dla Ciebie złe wiadomości – kradzieży paliwa dopuszcza się od 10% do nawet 40% pracowników! W jaki sposób można sprawdzić, czy paliwo w pojazdach służbowych jest wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem? Podłączenie lokalizatora GPS do szyny CAN w pojeździe sprawi, że manager floty będzie miał bieżący podgląd w aktualną ilość paliwa w baku, a także spalanie.

Graficzne wykresy obrazowo przedstawią, w jaki sposób paliwo było wykorzystywane. Każde odchylenie od normy (przede wszystkim gwałtowny spadek ilości) oznaczało będzie prawdopodobną kradzież paliwa.

Raport poziomu paliwa z lokalizacji GPS ikol

Raport poziomu paliwa z lokalizacji GPS IKOL

Kontrola zużycia paliwa jest bardzo ważnym aspektem i istotną zmienną przy planowaniu budżetu każdej firmy transportowej. Kradzież paliwa ze służbowego pojazdu oznacza duże straty dla każdego przedsiębiorstwa. Jednak zainstalowanie monitoringu GPS i kontrola stanu paliwowego może nie tylko uchronić przed kradzieżą paliwa, ale także trwale zmniejszyć jego zużycie (patrz punkt: Styl jazdy kierowcy).

Dobre samopoczucie kierowcy i …samochodu

Czy wiesz, że właściwie eksploatowany pojazd powinien całe swoje techniczne życie (czyli ok. 1,6 mln km) przejechać na fabrycznie zamontowanym sprzęgle?! Pojazd z retarderem powinien osiągnąć przebieg 1,2 mln kilometrów na oryginalnych klockach i tarczach hamulcowych. Te przebiegi są naprawdę możliwe, a powyższe przykłady są wzięte z przebiegów raportowanych przez transportowców, którzy zdecydowali się na szkolenia pracowników w kwestii poprawnego stylu jazdy oraz na bieżąco kontrolowali stan techniczny pojazdów.

Jednak w jaki sposób można na bieżąco, w czasie rzeczywistym sprawdzać stan techniczny i eksploatację pojazdów będących poza bazą kilka lub nawet kilkanaście tygodni? W tym przypadku technologia przychodzi nam z pomocą. Dzięki alertom i powiadomieniom wysyłanym przez system monitoringu i lokalizacji zarządca floty może mieć aktualny podgląd w sposób eksploatacji każdego samochodu ciężarowego, a w przypadku niepokojących sytuacji może natychmiast skontaktować się z kierowcą konkretnego pojazdu i zalecić mu kontrolę pojazdu na stacji diagnostycznej.

Kiedy manager floty otrzymuje powiadomienie o jakiejś usterce w którymś z pojazdów w żadnym wypadku nie powinien czekać i liczyć na to, że nie jest to nic poważnego. W żadnym wypadku nie należy doprowadzać do sytuacji unieruchomienia ciężarówki. Szybka reakcja na jakąkolwiek usterkę sprawi, że kierowca uniknie przykrych „niespodzianek” podczas swojej pracy, a towar zostanie przewieziony na czas w nienaruszonym stanie.

Kolejnym aspektem, który jest niezwykle ważny dla każdego zawodowego kierowcy jest harmonogram jego pracy i odpoczynku (zwłaszcza w przypadku długich tras). Statystyki są alarmujące: przyczyną ponad 22% wypadków drogowych z udziałem ciężarówek jest zmęczenie i stan psychofizyczny kierowców! Niestety napięte grafiki i terminowość dostaw na granicy możliwości sprawiają, że kierowcy często łamią przepisy drogowe i nie stosują się do wymaganych przerw w pracy. Jednak każdy rozsądny manager floty wie, że nawet niewielkie opóźnienie transportu jest lepsze od wypadku z udziałem jego podwładnego.

W jaki więc sposób można kontrolować czas podróży i postoju kierowcy, który znajduje się setki lub tysiące kilometrów od nas? Dzięki alertom! Informacja w formie SMS lub mail może poinformować dowolną osobę o zbyt długiej podróży lub zbyt długim postoju każdego z kierowców. Dzięki temu można nie tylko zoptymalizować i przyspieszyć transport, ale także szybko wychwycić każdą problematyczną sytuację, która może przydarzyć się kierowcom podczas postoju (np. zasłabnięcie, zgubienie kluczyków itp.).


Moduł IKOL CAN to lokalizator spełniający dwa zadania. Łączy w sobie precyzyjne lokalizowanie GPS samochodu osobowego lub ciężarowego oraz pozwala na sczytywanie informacji z magistrali CAN znajdującej się w pojeździe. Oznacza to przede wszystkim dokładną kontrolę poziomu, spalania i zakupów paliwa.

Moduł ikol CAN umożliwiający precyzyjną kontrolę paliwa i spalania

Moduł IKOL CAN umożliwiający precyzyjną kontrolę paliwa i spalania

Kategorie: Monitoring GPS pojazdów, Wszystkie | Komentarze: Brak

Zainteresowała Cię oferta?

Testuj za darmo!

Załóż konto

Przeczytaj również

tape ikol

Niesatelitarny system nawigacji

 31 lipca 2015

Co by było, gdyby Departament Obrony USA nie udostępnił wszystkim za darmo sygnału GPS? Czy…

Czytaj więcej
Satelity na orbicie

Kolejny krok do pełnej konstelacji Galileo

 12 stycznia 2018

13 grudnia 2017 roku, na orbitę okołoziemską trafiły cztery kolejne satelity systemu Galileo. Rakieta Ariane…

Czytaj więcej