Uwaga kierowco! Zmiany w przepisach ruchu drogowego od stycznia 2023!
Rok 2023 przywitał nas piękną i ciepłą pogodą, a także szeregiem zmian w przepisach ruchu drogowego. Kierowców czekają podwyżki nie tylko w cenach paliwa, ale również w stawkach kar i mandatów. Dodatkowo wracają kursy reedukacyjne, jednak na nowych zasadach. Nie można także zapomnieć o konfiskacie aut za prowadzenie pod wpływem alkoholu oraz nowej formie przeglądów technicznych. Jak w rzeczywistości będą wyglądały zmiany w przepisach ruchu drogowego od stycznia 2023? Tego dowiesz się z poniższego artykułu! Zapraszamy do lektury!
Wielki powrót VAT-u na paliwo!
W związku z rządową tarczą antyinflacyjną stawka VAT na paliwo była obniżona do 8%. Jednak takie rozwiązanie nie zgadzała się Komisja Europejska – nie było to zgodne z prawem unijnym. W związku z tym od 1 stycznia 2023 roku stawka VAT powraca do wcześniejszych 23%.
Czy oznacza to podwyżki cen paliwa? Póki co sprzedawcy zrekompensowali tę podwyżkę, rezygnując z rekordowych marż jakie osiągnięto w 2022 roku. Prawdopodobne jest, że nie będzie wielkiego skoku cen z dnia na dzień, a systematyczne podnoszenie ich do uzyskania optymalnego kompromisu pomiędzy VAT-em, marżą, a ceną dla klienta.
Kurs reedukacyjny – nowe zasady kasowania punktów karnych
Kurs, na którym można być zniwelować nadmiar punktów karnych, został wycofany wraz z nowelizacją przepisów 17 września 2022 roku. Teraz jednak powraca w nowej formie i na nowych zasadach.
Przede wszystkim kurs będzie obowiązkowy dla kierowców, którzy przekroczyli limit 24 punktów karnych, a w przypadku nowych kierowców 20 punktów. Kurs reedukacyjny będzie podzielony na 4 dni, każdy po 7 godzin, co w sumie daje 28 godzin (godzina kursu to 45 min). Jego celem, jak podano w rozporządzeniu, jest „ukształtowanie u kierujących bezpiecznych zachowań i postaw na drodze poprzez uświadomienie przyczyn i motywów podejmowania działań naruszających zasady i przepisy ruchu drogowego oraz generujących podwyższony poziom ryzyka”.
Kurs reedukacyjny nie będzie oczywiście darmowy – cena za doszkalanie to 500 złotych. Jest również mały haczyk – jeśli osoba, która musiała zgłosić się na reedukację, w ciągu 5 lat od ukończenia kursu znów zbierze komplet punktów karnych, straci prawo do prowadzenia pojazdów i będzie musiała od początku odbyć całą naukę jazdy. Będzie to nie tylko uciążliwe, ale i kosztowne – poza kosztem nowego prawa jazdy dojdzie brak zniżek w ubezpieczalniach samochodowych.
Nowe stawki kar za brak ubezpieczenia OC!
Kolejną dużą zmianą jest podwyższenie stawek kar za brak ubezpieczenia OC. Dlaczego idą w górę? Nałożyły się na to dwie przyczyny – inflacja oraz wzrost minimalnego wynagrodzenia. Ponieważ płaca minimalna będzie w tym roku dwukrotnie podwyższana, to samo stanie się z karami za brak OC. W okresie od 1 stycznia 2023, do 30 czerwca 2023 kary dla aut osobowych będą wynosić:
- 1400 zł – za brak ubezpieczenia do 3 dni
- 3490 zł – za brak ubezpieczenia od 4 do 14 dni
- 6980 zł – za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni
Natomiast od 1 lipca stawka znowelizuje się do:
- 1440 zł – za brak ubezpieczenia do 3 dni
- 3600 zł – za brak ubezpieczenia od 4 do 14 dni
- 7200 zł – za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni
Kary nie unikną również samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy. Dla tego sektora podwyżki kar za brak OC od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 roku prezentują się następująco:
- 2090 zł – za brak ubezpieczenia do 3 dni
- 5240 zł – za brak ubezpieczenia od 4 do 14 dni
- 10 470 zł – za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni
Po 1 lipca 2023 kary wzrosną do:
- 2160 zł – za brak ubezpieczenia do 3 dni
- 5400 zł – za brak ubezpieczenia od 4 do 14 dni
- 10 800 zł – za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni
Natomiast pojazdy niemieszczące się w dwóch powyższych kategoriach np. motocykle, obowiązują odrębne stawki, które od 1 stycznia 2023 wynoszą:
- 230 zł – za brak ubezpieczenia do 3 dni
- 580 zł – za brak ubezpieczenia od 4 do 14 dni
- 1160 zł – za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni
Tymczasem od 1 lipca 2023 stawki pójdą w górę odpowiednio:
- 240 zł – za brak ubezpieczenia do 3 dni
- 600 zł – za brak ubezpieczenia od 4 do 14 dni
- 1200 zł – za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni
Czy w 2023 będzie więcej podwyżek dla kierowców?
Niestety nie mamy dobrej wiadomości dla kierowców – zmiany w karach za OC, które weszły w życie w styczniu 2023, nie są jedyne. Prawdopodobnie w ciągu roku ujawnią się kolejne podwyżki, które muszą się dostosować do bieżącej płacy minimalnej. Na tej samej zasadzie kary będą musiały dostosować się do poziomu inflacji, która w dalszym ciągu ma tendencję wzrostową. Kierowcy muszą być więc przygotowani, że takie opłaty jak płatne parkingi czy mandaty, będą miały zwiększone stawki.
Konfiskata auta za jazdę pod wpływem – ustalanie zasad!
W 2023 wejdzie w życie najbardziej kontrowersyjna zmiana ostatnich lat – konfiskata pojazdu za prowadzenie pod wpływem alkoholu bez względu na to, czy kierowca spowodował wypadek czy też nie. Aby nowe prawo miało zastosowanie, prowadzący pojazd musi mieć powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi. Drugą sytuacją, w której nowe przepisy wejdą w ruch jest moment, w którym kierowca spowoduje wypadek, a w jego krwi po raz kolejny wykryje się powyżej 0,5 promila (recydywa). W obu przypadkach zakończy się to konfiskatą auta.
A co w przypadku leasingu lub współwłasności auta? Wtedy sąd orzeknie przepadek o równowartości pojazdu, który kierowca będzie musiał zapłacić. Natomiast w przypadku aut ciężarowych lub pojazdów służbowych, kierowca będzie musiał zapłacić nawiązkę w wysokości co najmniej 5000 złotych do Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.
Warto też zaznaczyć zmianę w przepisach za samo prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości. Obecnie karą jest grzywna lub zmiennie pozbawienie wolności od 2 do 12 lat. Natomiast zmiana przepisów zakłada jedynie karę pozbawienia wolności w wymiarze od 3 do 16 lat. Za spowodowanie śmierci wymiar kary to minimum 5 lat.
Nowe przepisy wejdą w życie rok po ich ogłoszeniu, co oznacza, że realnych zmian możemy się spodziewać dopiero w grudniu 2023 roku.
Przegląd auta? Przygotuj się na nowości!
Choć w samych przeglądach auta nie zajdą rewolucyjne zmiany, warto się z nimi zapoznać, aby nie być zaskoczonym. Czym? Na przykład tym, że po przeglądzie auto zostanie dokładnie sfotografowane w środku i na zewnątrz. Zrobione zdjęcia zostaną zachowane na stacji diagnostycznej przez okres 5 lat, co ma zmniejszyć ilość aut z przeglądem odbitym „na lewo”.
Póki co zmianie nie ulegnie cena przeglądu – tak jak do tej pory będzie do 99, 162 i 153 złote odpowiednio dla samochodu osobowego, samochodu osobowego z instalacją gazową oraz samochodu ciężarowego. Za niestawienie się na przegląd w terminie 30 dni po wygaśnięciu poprzedniego przewidziana jest kara w wysokości dwukrotności ceny przeglądu.
Droższe prawo jazdy – nowy cennik egzaminów!
Nowelizacji cena doczekał się również egzamin na prawo jazdy. Do tej pory stawki od lat były takie same – 30 złotych za egzamin teoretyczny oraz 140 za praktykę. Od 1 stycznia 2023 roku ceny idą w górę i nie będą takie same w całej Polsce. Nowe przepisy zakładają, że to sejmiki wojewódzkie będą ustalać stawki, które nie będą mogły przekraczać 50 złotych za teorię oraz 200 lub 250 za praktykę (w zależności od zdawanej kategorii).
Zmiany w przepisach ruchu drogowego od stycznia 2023 – podsumowanie
Nowy rok przyniósł wiele zmian w przepisach ruchu drogowego. Czy w 2023 roku czekają nas kolejne niespodzianki? Bardzo możliwe, że tak. W związku ze stale rosnącą inflacją oraz podwyższaniem minimalnego wynagrodzenia, jest prawdopodobne, że pod koniec drugiego kwartału czeka nas powtórka podwyżek.
Kategorie: Wszystkie artykuły, Raporty drogowe | Tagi: podwyżki kar, kary dla kierowców 2023, Zmiany w ruchu drogowym 2023, zmiany ruchu drogowego, prawo o ruchu drogowym | Komentarze: Brak