ZSL, OBU czy aplikacja? Wszystko o lokalizatorach w systemie e-TOLL
E-TOLL to system, który pobiera opłaty drogowe na podstawie pozycjonowania satelitarnego – kierowcy korzystający z tego rozwiązania muszą więc wyposażyć się w odpowiednie urządzenie, które będzie przesyłać ich pozycję. Konieczność wyboru między urządzeniami OBU, ZSL i aplikacją potrafi jednak wprawić w zakłopotanie. W niniejszym wpisie w szczegółach opisujemy wszystkie możliwe opcje i tłumaczymy, na którą z nich najlepiej się zdecydować. Miłej lektury!
Jak lokalizować pojazd w e-TOLL?
W systemie e-TOLL pozycja pojazdu przekazywana jest za pośrednictwem urządzenia OBE (ang. On-Board Equipment), czyli sprzętu pokładowego. W nazwie tej zawierają się wszystkie dostępne rozwiązania do lokalizacji. Są to:
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)
- On-Board Unit (OBU), czyli urządzenie pokładowe
- Aplikacja mobilna (np. e-TOLL PL)
OBU, ZSL, APLIKACJA – PORÓWNANIE
Wybrany aspekt | Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) IKOL | On-Board Unit (OBU) | Aplikacja mobilna e-TOLL PL |
---|---|---|---|
Możliwość rozszerzania funkcji | (+) Oprócz przesyłania danych do e-TOLL można wykupić dodatkowe funkcje monitoringu GPS u operatora | (+) Oprócz przesyłania danych do e-TOLL można wykupić dodatkowe funkcje monitoringu GPS u operatora | (-) Brak możliwości rozszerzania funkcji |
Wykorzystanie | (+) Możliwość przesyłania danych systemów e-TOLL i SENT (dla przewozu towarów wrażliwych) | (+) Możliwość przesyłania danych systemów e-TOLL i SENT (dla przewozu towarów wrażliwych) | (+) Możliwość przesyłania danych systemów e-TOLL i SENT (dla przewozu towarów wrażliwych) |
Konieczność obsługi | (+) Brak konieczności pamiętania o wjeździe na płatny odcinek drogi | (+) Możliwość ciągłego przesyłania lokalizacji lub włączania urządzenia przed wjazdem na płatny odcinek drogi | (-) Konieczność włączenia usługi przy wjeździe na płatny odcinek drogi |
Użycie komórki | (+) Możliwość korzystania z osobistego telefonu w innym celu, np. aby uruchomić nawigację drogową | (+) Możliwość korzystania z osobistego telefonu w innym celu, np. aby uruchomić nawigację drogową | (-) Brak możliwości wykorzystywania telefonu w innym celu niż przesyłanie danych do systemu e-TOLL |
Niezawodność | (+) Duża niezawodność działania systemu, sprzęt dedykowany do przesyłania lokalizacji | (-) Sprzęt dedykowany do przesyłania lokalizacji, ale istnieje ryzyko odpięcia urządzenia od zasilania, powodujące naliczenie kar | (-) Konieczność odpowiednio dokładnej lokalizacji GNSS, uruchomienia transmisji danych, dbania o poziom baterii, ryzyko wystąpienia problemów z przesyłem |
Przypisanie lokalizatora | (+) Brak konieczności rekonfiguracji przypisania lokalizatora do pojazdu w przypadku zmiany kierowcy pojazdu | (+) Brak konieczności rekonfiguracji przypisania lokalizatora do pojazdu w przypadku zmiany kierowcy pojazdu | (-) Konieczność rekonfiguracji przypisania lokalizatora do pojazdu w przypadku zmiany kierowcy pojazdu |
Przenośność | (-) Brak możliwości przenoszenia urządzenia | (+) Możliwość przenoszenia urządzenia | (+) Możliwość przenoszenia urządzenia |
Koszt | (-) Rozwiązanie płatne | (-) Rozwiązanie płatne | (+) Rozwiązanie bezpłatne |
Sprzęt | (-) Wymaga dodatkowego sprzętu i ingerencji w pojazd | (-) Wymaga dodatkowego sprzętu | (+) Jedynym wymaganym urządzeniem jest smartfon lub tablet |
Który lokalizator do e-TOLL jest najlepszy?
Jeśli zależy nam na pewności, że nie dostaniemy mandatu za nieprawidłowe przesyłanie danych do e-TOLL, najlepiej zdecydować się na urządzenie ZSL, montowane na stałe w pojeździe. To rozwiązanie daje nam pewność, że moduł nie zostanie nieumyślnie odłączony (np. wysunięty z gniazda zapalniczki). Nasze lokalizatory do e-TOLL dodatkowo poinformują Cię o problemach z przesyłką danych przez wiadomość pop-up w aplikacji IKOL Tracker.
Zapoznaj się z naszą ofertą na system e-TOLL:
Sprawdź ofertę e-TOLL w IKOL
Zewnętrzny system lokalizacyjny (ZSL) – dla kogo?
ZSL to urządzenie do lokalizacji pojazdu oferowane przez firmy komercyjne i montowane w zakładzie operatora (firmy zewnętrznej, zajmującej się usługami lokalizacyjnymi), wpinane w instalację elektryczną pojazdu. Sprzęt ten nie posiada wyświetlacza, a kierowca nie ma do niego dostępu – jedyną drogą komunikacji między e-TOLL a użytkownikiem jest aplikacja mobilna zapewniona przez operatora. Co ważne, ZSL funkcjonuje cały czas – nie ma konieczności, aby włączać go przed wjazdem na drogę płatną.
ZSL sprawdzi się jako najbardziej bezobsługowe i niezawodne rozwiązanie do lokalizacji pojazdu. Urządzenie jest w ciągłej gotowości do przesyłania danych i nie wymaga włączania i wyłączania – wykorzystuje ono tzw. geo-fencing, czyli wirtualne bramki umieszczone na mapie wgranej w system e-TOLL. To na ich podstawie system decyduje, czy należy rozpocząć naliczanie opłat. Rozwiązanie to polecane jest wszystkim tym, którzy regularnie będą korzystać z systemu e-TOLL i zależy im na jak największej wygodzie.
Lokalizator jest wyposażony w odbiornik GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems) i wewnętrzną antenę, dzięki którym odbiera sygnał m.in. sieci GPS, GLONASS i Galileo. ZSL odbiera informacje o swojej pozycji z częstotliwością co najmniej raz na sekundę. Zebrane informacje przesyłane są następnie poprzez moduł GSM do serwerów operatora lub wprost do systemu e-TOLL. Odbiornik poddany jest ekranowaniu, aby nie doszło do zakłóceń w odbiorze informacji.
Urządzenie posiada również jednostkę SAM (ang. Secure Access Module), szyfrującą i przechowującą dane wrażliwe. Jest ona odporna na ataki hakerów i mechaniczne przeróbki (taka ingerencja nie jest możliwa bez zostawienia śladów). Komunikacja między SAM a lokalizatorem odbywa się poprzez uwierzytelnianie i szyfrowanie. Sam moduł posiada również technologię umożliwiającą detekcję zagłuszania i fałszowania sygnału.
ZSL jest odporny na krótkie zaniki napięcia oraz odłączenie zasilania -ma on wewnętrzny akumulator działający przez co najmniej kilka godzin. W razie potrzeby może on również przechować dane w pamięci wewnętrznej i wyłączyć się bez uszkodzenia.
On board unit (OBU) – dla kogo?
OBU to urządzenie przenośne, które użytkownik może zamontować samodzielnie. Najczęściej łączone jest ono z pojazdem poprzez gniazdo zapalniczki, USB, gniazdo OBD lub klemy akumulatora. Sprzęt ten może być opcjonalnie wyposażony w wyświetlacz, pokazujący np. stan konta użytkownika. Podobnie jak w przypadku ZSL, urządzenie to jest produkowane przez firmy komercyjne.
On-Board Unit jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą ingerować w pojazd i montować urządzenia w zakładzie. Dodatkowo, dzięki łatwemu montażowi urządzenie to może być swobodnie przenoszone między samochodami – należy jednak pamiętać, aby przy zmianie pojazdu zaktualizować informacje w Internetowym Koncie Klienta (IKK).
OBU tak samo jak ZSL posiada odbiornik GNSS, jednostkę zabezpieczającą SAM i wewnętrzny akumulator podtrzymujący działanie w przypadku braku prądu.
Więcej informacji na temat technicznej strony działania systemu e-TOLL znajdziesz tutaj.
Aplikacja e-TOLL – dla kogo?
E-TOLL PL to aplikacja państwowa dedykowana do lokalizacji pojazdów w ramach systemu e-TOLL. Po instalacji zamienia ona smartfon lub tablet w urządzenie lokalizujące (można ją pobrać ze Sklepu Google Play lub App Store).
Aby korzystać z funkcji przesyłania lokalizacji, należy zamknąć aplikacje działające w tle, uruchomić e-TOLL PL i kliknąć opcję „Rozpocznij przejazd”. Po zjeździe z płatnego odcinka można kliknąć przycisk „Zakończ przejazd”.
Aplikacja mobilna e-TOLL PL będzie wartościowa dla użytkowników rzadko korzystających z płatnych odcinków dróg oraz tych, którzy pomimo braku obowiązku korzystania z systemu e-TOLL, będą chcieli skorzystać z dedykowanych pasów na autostradach i ominąć ewentualną kolejkę.
E-TOLL PL posiada następujące funkcje:
- możliwość rozpoczynania i kończenia przesyłania danych o lokalizacji do systemu e-TOLL i SENT-GEO (przeznaczonego dla przewozu towarów wrażliwych)
- sygnalizowanie stanu baterii, sygnału GPS i połączenia z internetem
- możliwość doładowania stanu konta
- dostarczanie informacji o czasie przejazdu i pokonanej trasie
- możliwość sprawdzenia historii przejazdów z okresu 3 ostatnich miesięcy
- możliwość zmiany informacji w systemie o przyłączeniu/odłączeniu naczepy
Aplikacja przechowuje dane lokalizacyjne w postaci zaszyfrowanej i przekazuje je do systemu e-TOLL (oraz SENT-GEO, jeśli użytkownik zgłasza przewóz towarów wrażliwych). Są to:
- dane geolokalizacyjne
- numer rejestracyjny pojazdu
- Identyfikator biznesowy użytkownika
- Identyfikator konta
- Historia przejazdów do 3 miesięcy wstecz
- Listy przejazdów SENT
Więcej informacji o aplikacji e-TOLL znajdziesz tutaj.
Nieprawidłowe działanie lokalizatorów – czy grozi Ci mandat?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami użytkownik pojazdu jest w pełni odpowiedzialny za jego prawidłowe lokalizowanie. Oznacza to, że jeśli korzysta on na przykład z aplikacji mobilnej, musi się upewnić o prawidłowym działaniu urządzenia – czy poprawnie pobiera lokalizację geograficzną, ma dostęp do internetu bez blokad transmisji danych, ma naładowaną baterię, oraz czy aplikacja działa na nim bezproblemowo i jest aktualna.
Należy jednak podkreślić, że w przypadku gdy dane nie zostały przesłane z powodu awarii niezależnej od użytkownika, po otrzymaniu kary może się on zwrócić z tzw. regresją i zażądać jej cofnięcia.
Szczegóły na temat mandatów w e-TOLL znajdziesz tutaj.
Posiadamy certyfikowane lokalizatory do obsługi e-TOLL, a także dedykowaną aplikację, dzięki której nie dostaniesz mandatu za nieprzesyłanie danych. Zapytaj nas o ofertę:
Kategorie: Wszystkie artykuły, e-TOLL | Tagi: ZSL, OBU, lokalizatory, moduły, śledzenie pojazdu, viaTOLL, e-toll | Komentarze: Brak