Home -  e-TOLL -  ZSL, OBU czy aplikacja? Wszystko o lokalizatorach w systemie e-TOLL

ZSL, OBU czy aplikacja? Wszystko o lokalizatorach w systemie e-TOLL

20 lipca 2021
Artykuł o lokalizatorach ZSL OBU

E-TOLL to system, który pobiera opłaty drogowe na podstawie pozycjonowania satelitarnego – kierowcy korzystający z tego rozwiązania muszą więc wyposażyć się w odpowiednie urządzenie, które będzie przesyłać ich pozycję. Konieczność wyboru między urządzeniami OBU, ZSL i aplikacją potrafi jednak wprawić w zakłopotanie. W niniejszym wpisie w szczegółach opisujemy wszystkie możliwe opcje i tłumaczymy, na którą z nich najlepiej się zdecydować. Miłej lektury!

 

JAK LOKALIZOWAĆ POJAZD W E-TOLL?

W systemie e-TOLL pozycja pojazdu przekazywana jest za pośrednictwem urządzenia OBE (ang. On-Board Equipment), czyli sprzętu pokładowego. W nazwie tej zawierają się wszystkie dostępne rozwiązania do lokalizacji. Są to:

  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)
  • On-Board Unit (OBU), czyli urządzenie pokładowe
  • Aplikacja mobilna (np. e-TOLL PL)

 

OBU, ZSL, APLIKACJA – PORÓWNANIE

Wybrany aspekt Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL) On-Board Unit (OBU) Aplikacja mobilna e-TOLL PL
Możliwość rozszerzania funkcji (+) Oprócz przesyłania danych do e-TOLL można wykupić dodatkowe funkcje monitoringu GPS u operatora (+) Oprócz przesyłania danych do e-TOLL można wykupić dodatkowe funkcje monitoringu GPS u operatora (-) Brak możliwości rozszerzania funkcji
Wykorzystanie (+) Możliwość przesyłania danych systemów e-TOLL i SENT (dla przewozu towarów wrażliwych) (+) Możliwość przesyłania danych systemów e-TOLL i SENT (dla przewozu towarów wrażliwych) (+) Możliwość przesyłania danych systemów e-TOLL i SENT (dla przewozu towarów wrażliwych)
Konieczność obsługi (+) Brak konieczności pamiętania o wjeździe na płatny odcinek drogi (+) Możliwość ciągłego przesyłania lokalizacji lub włączania urządzenia przed wjazdem na płatny odcinek drogi (-) Konieczność włączenia usługi przy wjeździe na płatny odcinek drogi
Użycie komórki (+) Możliwość korzystania z osobistego telefonu w innym celu, np. aby uruchomić nawigację drogową (+) Możliwość korzystania z osobistego telefonu w innym celu, np. aby uruchomić nawigację drogową (-) Brak możliwości wykorzystywania telefonu w innym celu niż przesyłanie danych do systemu e-TOLL
Niezawodność (+) Duża niezawodność działania systemu, sprzęt dedykowany do przesyłania lokalizacji (+) Duża niezawodność działania systemu, sprzęt dedykowany do przesyłania lokalizacji (-) Konieczność odpowiednio dokładnej lokalizacji GNSS, uruchomienia transmisji danych, dbania o poziom baterii, ryzyko wystąpienia problemów z przesyłem
Przypisanie lokalizatora (+) Brak konieczności rekonfiguracji przypisania lokalizatora do pojazdu w przypadku zmiany kierowcy pojazdu (+) Brak konieczności rekonfiguracji przypisania lokalizatora do pojazdu w przypadku zmiany kierowcy pojazdu (-) Konieczność rekonfiguracji przypisania lokalizatora do pojazdu w przypadku zmiany kierowcy pojazdu
Przenośność (-) Brak możliwości przenoszenia urządzenia (+) Możliwość przenoszenia urządzenia (+) Możliwość przenoszenia urządzenia
Koszt (-) Rozwiązanie płatne (-) Rozwiązanie płatne (+) Rozwiązanie bezpłatne
Sprzęt (-) Wymaga dodatkowego sprzętu i ingerencji w pojazd (-) Wymaga dodatkowego sprzętu (+) Jedynym wymaganym urządzeniem jest smartfon lub tablet

 

ZEWNĘTRZNY SYSTEM LOKALIZACYJNY (ZSL) – DLA KOGO?

ZSL to urządzenie do lokalizacji pojazdu oferowane przez firmy komercyjne i montowane w zakładzie operatora (firmy zewnętrznej, zajmującej się usługami lokalizacyjnymi), wpinane w instalację elektryczną pojazdu. Sprzęt ten nie posiada wyświetlacza, a kierowca nie ma do niego dostępu – jedyną drogą komunikacji między e-TOLL a użytkownikiem jest aplikacja mobilna zapewniona przez operatora. Co ważne, ZSL funkcjonuje cały czas – nie ma konieczności, aby włączać go przed wjazdem na drogę płatną.

ZSL sprawdzi się jako najbardziej bezobsługowe i niezawodne rozwiązanie do lokalizacji pojazdu. Urządzenie jest w ciągłej gotowości do przesyłania danych i nie wymaga włączania i wyłączania – wykorzystuje ono tzw. geo-fencing, czyli wirtualne bramki umieszczone na mapie wgranej w system e-TOLL. To na ich podstawie system decyduje, czy należy rozpocząć naliczanie opłat. Rozwiązanie to polecane jest wszystkim tym, którzy regularnie będą korzystać z systemu e-TOLL i zależy im na jak największej wygodzie.

Lokalizator jest wyposażony w odbiornik GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems) i wewnętrzną antenę, dzięki którym odbiera sygnał m.in. sieci GPS, GLONASS i Galileo. ZSL odbiera informacje o swojej pozycji z częstotliwością co najmniej raz na sekundę. Zebrane informacje przesyłane są następnie poprzez moduł GSM do serwerów operatora lub wprost do systemu e-TOLL. Odbiornik poddany jest ekranowaniu, aby nie doszło do zakłóceń w odbiorze informacji. 

Urządzenie posiada również jednostkę SAM (ang. Secure Access Module), szyfrującą i przechowującą dane wrażliwe. Jest ona odporna na ataki hakerów i mechaniczne przeróbki (taka ingerencja nie jest możliwa bez zostawienia śladów). Komunikacja między SAM a lokalizatorem odbywa się poprzez uwierzytelnianie i szyfrowanie. Sam moduł posiada również technologię umożliwiającą detekcję zagłuszania i fałszowania sygnału.

ZSL jest odporny na krótkie zaniki napięcia oraz odłączenie zasilania -ma on wewnętrzny akumulator działający przez co najmniej kilka godzin. W razie potrzeby może on również przechować dane w pamięci wewnętrznej i wyłączyć się bez uszkodzenia.

 

ON BOARD UNIT (OBU) – DLA KOGO?

OBU to urządzenie przenośne, które użytkownik może zamontować samodzielnie. Najczęściej łączone jest ono z pojazdem poprzez gniazdo zapalniczki, USB, gniazdo OBD lub klemy akumulatora. Sprzęt ten może być opcjonalnie wyposażony w wyświetlacz, pokazujący np. stan konta użytkownika. Podobnie jak w przypadku ZSL, urządzenie to jest produkowane przez firmy komercyjne.

On-Board Unit jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą ingerować w pojazd i montować urządzenia w zakładzie. Dodatkowo, dzięki łatwemu montażowi urządzenie to może być swobodnie przenoszone między samochodami – należy jednak pamiętać, aby przy zmianie pojazdu zaktualizować informacje w Internetowym Koncie Klienta (IKK).

OBU tak samo jak ZSL posiada odbiornik GNSS, jednostkę zabezpieczającą SAM i wewnętrzny akumulator podtrzymujący działanie w przypadku braku prądu.

Więcej informacji na temat technicznej strony działania systemu e-TOLL znajdziesz tutaj.

 

APLIKACJA E-TOLL PL – DLA KOGO?

E-TOLL PL to aplikacja państwowa dedykowana do lokalizacji pojazdów w ramach systemu e-TOLL. Po instalacji zamienia ona smartfon lub tablet w urządzenie lokalizujące (można ją pobrać ze Sklepu Google Play lub App Store).

Aby korzystać z funkcji przesyłania lokalizacji, należy zamknąć aplikacje działające w tle, uruchomić e-TOLL PL i kliknąć opcję “Rozpocznij przejazd”. Po zjeździe z płatnego odcinka można kliknąć przycisk “Zakończ przejazd”.

Aplikacja mobilna e-TOLL PL będzie wartościowa dla użytkowników rzadko korzystających z płatnych odcinków dróg oraz tych, którzy pomimo braku obowiązku korzystania z systemu e-TOLL, będą chcieli skorzystać z dedykowanych pasów na autostradach i ominąć ewentualną kolejkę.

E-TOLL PL posiada następujące funkcje:

  • możliwość rozpoczynania i kończenia przesyłania danych o lokalizacji do systemu e-TOLL i SENT-GEO (przeznaczonego dla przewozu towarów wrażliwych)
  • sygnalizowanie stanu baterii, sygnału GPS i połączenia z internetem
  • możliwość doładowania stanu konta
  • dostarczanie informacji o czasie przejazdu i pokonanej trasie
  • możliwość sprawdzenia historii przejazdów z okresu 3 ostatnich miesięcy
  • możliwość zmiany informacji w systemie o przyłączeniu/odłączeniu naczepy

Aplikacja przechowuje dane lokalizacyjne w postaci zaszyfrowanej i przekazuje je do systemu e-TOLL (oraz SENT-GEO, jeśli użytkownik zgłasza przewóz towarów wrażliwych). Są to:

  • dane geolokalizacyjne
  • numer rejestracyjny pojazdu
  • Identyfikator biznesowy użytkownika
  • Identyfikator konta
  • Historia przejazdów do 3 miesięcy wstecz
  • Listy przejazdów SENT

Więcej informacji o aplikacji e-TOLL znajdziesz tutaj.

Menu główne e-TOLLmenu główne etoll

 

NIEPRAWIDŁOWE DZIAŁANIE LOKALIZATORÓW – CZY GROZI MANDAT?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami użytkownik pojazdu jest w pełni odpowiedzialny za jego prawidłowe lokalizowanie. Oznacza to, że jeśli korzysta on na przykład z aplikacji mobilnej, musi się upewnić o prawidłowym działaniu urządzenia – czy poprawnie pobiera lokalizację geograficzną, ma dostęp do internetu bez blokad transmisji danych, ma naładowaną baterię, oraz czy aplikacja działa na nim bezproblemowo i jest aktualna.

Należy jednak podkreślić, że w przypadku gdy dane nie zostały przesłane z powodu awarii niezależnej od użytkownika, po otrzymaniu kary może się on zwrócić z tzw. regresją i zażądać jej cofnięcia.

Szczegóły na temat mandatów w e-TOLL znajdziesz tutaj.

Źródła: materiały własne, etoll.gov.pl

Zainteresowała Cię oferta?

Testuj za darmo!

Załóż konto

Przeczytaj również

bociany

Wiosna coraz bliżej – bociany wracają do Polski

 26 lutego 2019

Ornitolodzy z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków zapowiadają, że pierwsze bociany mogą pokazać się w Polsce…

Czytaj więcej
tachograf-gps

Tachograf a GPS

 14 kwietnia 2015

Po co w ogóle ten tachograf? Tachograf to urządzenie, które pozwala mierzyć pracę i czas,…

Czytaj więcej